En klar framtid

En klar framtid

Från Handelshögskolans Business Lab, förbi tvivlande representanter ur Sveriges näringslivselit, till en organisation som i dag har över 600 anställda och en årlig omsättning på över 700 miljoner kronor. The Scholar tog ett snack med Niklas Adalberth, medgrundare till Klarna, och diskuterade bolagets historia, att hålla fokus och hur han på ett oväntat sätt upptäckte sin entreprenörsådra.
Av Ida Käll Foto: Erik Flyg

År 2005 satt Niklas Adalberth tillsammans med vännerna Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson i en källarlokal på Holländargatan i Stockholm. Mitt bland kaffekoppar, strategidokument och datorer arbetade de mot ett gemensamt mål – att göra handeln på nätet tryggare, enklare och roligare. Visionen var en globaliserad e-handel mellan människor världen över. De startade Klarna, eller Kreditor som företaget från början hette, som blev början på en framgångshistoria de själva aldrig kunnat föreställa sig.
Det var under Niklas första termin på Handelshögskolan i Stockholm som Sebastian Siemiatkowski, i dag CEO för Klarna, berättade om en idé som kunde underlätta för företag att sälja mot faktura. Sebastian hade tidigare jobbat på ett finansbolag som sålde inkassotjänster och försökt komma åt nya grupper att sälja till. En sådan grupp var e-handlare.
– En del av de e-handlare som sålde mot faktura ville sluta med det på grund av att de inte fick betalt alla gånger. Har man tjugofem betalningsanmärkningar i Sverige i dag kanske man struntar i om den siffran ökar med en eller två till, berättar Niklas.
Alternativet för e-handlarna då var att enbart sälja mot kreditkort.
– Då kom Sebastian på att om man gjorde en kreditupplysning på kunderna och sedan köpte fakturan kunde man erbjuda en sådan tjänst till e-handlarna där kunden får köpa på faktura samtidigt som e-handlaren får betalt. Det var en slags trygghet för båda parter – kunden betalar efter att varan levererats, och e-handlaren får alltid sina pengar.

Gav bort 47 procent
Sebastian hade dessvärre inte fått gehör för sin idé på det bolag han arbetade på och presenterade den istället för Niklas och Victor, som tände till direkt.
– Det var en bra idé! Vi berättade om den för Handels Business Lab, som även de reagerade positivt och sade att det var något som vi borde satsa på. Vi kom överens om att ge det sex månader för att se vad som skulle hända.
Två månader senare fick killarna sin första investering. Handelshögskolan anordnade en julträff där studenter under två minuter fick pitcha sin företagsidé till investerare och blandat folk från näringslivet. Privatinvesteraren Jane Walerud snappade upp killarnas idé.
– Det skulle krävas otroligt mycket programmering för att möjliggöra tjänsten. Jane berättade för oss att hon kände de perfekta personerna som kunde bygga upp ett system bakom detta, säger Niklas.
Efter tre veckor av diskussioner om aktieägare, tal och olika paragrafer signerade killarna sitt första avtal. De gav bort totalt 47 procent av bolaget – tio procent till Jane Walerud och 37 procent till teknikerna som skulle bygga plattformen.
– Det var såklart ett jättesvårt beslut att ge bort så mycket när vi precis startat. Men det var antingen det eller om vi skulle försöka bygga någonting själva. Vi kunde ingenting om teknik, vi var ju ekonomer allihopa, så vi bestämde oss för att acceptera hjälp utifrån.

Att hålla fokus
När företagsidén började ta sin form i praktiken försökte killarna först att sköta sina studier parallellt med företagandet. Niklas menar att det var en lärorik period vad gäller prioriteringar.
– Om man ska lyckas bli nånting stort måste man fokusera. Det fungerar inte att ha delat fokus, det är en lärdom som jag gärna sprider vidare.
När kom ni på att ni behövde lägga all energi på Klarna?
– Hundra bråk och sex månader senare. I början hade vi ambitionen att ta poäng och helt plötsligt, när vi satt där och jobbade, skulle någon smita iväg på en ekonomilektion eller ta ledigt i två veckor för att plugga till en tenta. Det sänkte liksom moralen på det höga tempot och då insåg vi att det var dags att bara köra på ett spår. Vi behövde gå in helhjärtat i det vi gjorde. Killarna stängde in sig i labbet, var där 80–90 timmar i veckan och fokuserade inte på något annat under två års tid.
– När Klarna hamnade i rullning kunde vi försöka börja ta poäng igen. Jag satte precis min sista tenta i juni i fjol.
Grattis! Hur känns det?
– Skönt! Det var riktigt jobbigt att ha den som ett dåligt samvete bara för att vi lade ner all vår tid i bolaget. Men nu har jag äntligen tagit min examen och har någonting att visa upp där hemma, skrattar han…

Hela artikeln finns att läsa i The Scholar nr 1 2012 som utkommer den 8 februari!

 

Niklas Adalberth
Ålder: 30 år.
Bor: Stockholms innerstad.
Utbildning: Civilekonomexamen från Handelshögskolan.
Fritidsintresse: Att resa.
Senast lästa bok: Hamilton – I nationens intresse av Jan Guillou.
Det här visste du inte om Niklas: Han har tävlat i datorspelet Warcraft 2.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i formuläret nedan för att ta del av vårt nyhetsbrev.

The Scholar appen


Ladda ner vår nya iOS og Android app! Sök efter "The Scholar Sweden" på App Store och Google Play.

The Scholar Sweden Appen

Instagram @thescholarmagazine

1

Från intern till Consultant på BCG

The Boston Consulting Group (BCG) är världens ledande rådgivare inom affärsstrategi – och det är inte många som lyckas knipa till sig en plats på bolagets internshipprogram. Clara Werne är en av dem som klarade det och arbetar nu som managementkonsult på BCG.

header

Nytt temanummer ute

    Läs om robotens frammarsch, Quizkampen, upphovsrättens historia och mycket, mycket mer.

    1

    CQ-EVENT

    I förra veckan träffades mängder av studenter för att mingla med advokatbyrån Cederquist företagsrepresentanter. Det bjöds på snittar och bubbel samt en unik modeshow där Morris visade upp senaste kollektionen. Överlag ett väldigt lyckat event!

    Prenumerera

    Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

    Ange din e-post här: