elin

En kreativ affär

Som 18-åring intervjuade hon nedknarkade popmusiker. När hon var 24 reste hon jorden runt på arbetstid och skrev om upplevelser i spännande storstäder. 27 år gammal fick hon frågan om att bli chefredaktör för en av Sveriges populäraste tidskrifter. I dag – sju år senare – startar Elin af Klintberg, 34, tidningsförlag med en tidigare branschkonkurrent. Hon skriver dessutom på sin första roman.

Av Ida Käll
Foto: Erik Flyg

(Hela intervjun finns att läsa i The Scholar nr 3 2012)

Under de tre mörkaste vintermånaderna tog Elin af Klintberg, 34, tjänstledigt från sitt jobb som chefredaktör, trendspanare och föreläsare för att på allvar påbörja arbetet med sin första roman – en mörk historia om tre olyckliga karaktärer mitt i Mediastockholm. Att hon har gjort det på Story Hotel i Stockholm, nedsjunken i en av de stora, mullvadsbruna sofforna i den undanskymda loungedelen intill hotellets bar, ger vårt möte en plötslig tyngd. Totalt ovetandes om detta är det den bokade platsen för dagens intervju och plåtning.

Boken är bara ett av många projekt som Elin har på gång. Nyligen stod det klart att hon tillsammans med tidningen Residences chefredaktör, Mårten Niléhn, startar kundtidningsförlag. Att hon brinner ordentligt för tidningsskapande och har blivit varm i branschkläderna är tydligt. Efter sju år som chefredaktör för Plaza Magazine kunde hon omöjligt komma på något som yrkesmässigt skulle kunna vara bättre. Men när två skarpa tidningshjärnor upptäckte möjligheten att slå sina påsar ihop och gemensamt driva något eget och större fanns det inte på kartan att säga nej.

– En sådan här satsning ligger i tiden och när vi kom på idén blev allt glasklart. Självklart ska vi göra detta, säger Elin entusiastiskt.

Elin gick Kulturvetarlinjen vid Stockholms universitet för att ta en fil. kand. i medie- och kommunikationsvetenskap. Samtidigt läste hon kvällskurser vid Poppius Journalistskola och gjorde en del skrivjobb, bland annat för musiktidningen POP.

– För mig var det en självklarhet att plugga vidare efter gymnasiet. Även i dag kan jag känna mig sugen på att vidareutbilda mig ytterligare. Nu är jag visserligen småbarnsmamma och har fullt upp på jobbet, men jag har nog inte satt min fot på Stockholms universitet för sista gången. I dag finns spännande kurser inom modevetenskap och jag skulle gärna läsa franska. Jag är vetgirig och tycker om att lära mig mer.

Elin drog stor nytta av den tre månader långa praktikperiod som inkluderades i hennes utbildning. Drömmen om att bli resereporter gjorde att hon sökte sig till tidningen RES, där hon lyckades knipa åt sig en plats på redaktionen. Efter praktikens slut blev den då 23-åriga Elin erbjuden en heltidstjänst på tidningen. Det skulle bli starten på en framgångsrik karriär.

– RES var ett drömjobb. Jag fick uppleva världen på arbetstid. Jag har alltid varit intresserad av nya stadsdelar som blomstrar och att min nisch blev just storstäder föll sig rätt naturligt. Jag undersökte kulturella fenomen inom mode, design och arkitektur och reste över hela jordklotet, från Moskva till Shanghai och Buenos Aires.

Hur var du som student?
– Jag har alltid varit en pluggis. Som student var jag flitig och lite av en ledartyp i gruppsammanhang. Jag har aldrig varit personen som väntar på att saker ska bli gjorda. Jag ser till att de görs och tycker om att ta ledarrollen.

När Christopher Östlund, vd för Plaza Publishing, fyra år senare ringde upp Elin och ville ta med henne ut på lunch förstod hon att något var i görningen. När hon fick frågan om att ta sig an rollen som chefredaktör för Plaza Magazine blev hon smickrad och otroligt glad men kände samtidigt en stor osäkerhet om hon skulle klara av jobbet.

– Jag var inte så kaxig då. Det var en stor utmaning för mig eftersom jag ansåg att Plaza hade sina styrkor, men även väldigt många svagheter.

Innan Elin tackade ja till erbjudandet krävde hon att få mandat för att förändra den dåvarande redaktionen och dess arbetssätt. Hon ville höja kvalitén på innehållet, både bild- och textmässigt, och dessutom skapa en tydligare identitet för tidningen.

– Till svar fick jag att jag skulle se jobbet som en box med fyra väggar men utan tak. Jag kunde göra vad som helst, så länge jag höll mig inom de bärande pelarna mode, design, inredning och arkitektur. Samtidigt hade jag möjligheten att ta tidningen hur högt som helst.

Hur var din första tid på Plaza?
– När jag kom dit var jag en ny, ung tjej som plötsligt skulle berätta om hur tidningen skulle förändras. Nog fanns det en hel del skepsis mot mig. Jag fick också möjligheten att skapa min egen redaktion och tog beslutet att delar av den tidigare redaktionen inte fick vara kvar. Än i dag kan jag tycka att det är något bland det svåraste du måste göra som chef, att avskeda någon. Det är lika hemskt varje gång. Samtidigt måste du sikta mot de större mål som du har satt upp, även om det innebär att folk måste gå.

Som 18-åring jobbade du för tidningen POP och intervjuade flera kända musiker. Har du något speciellt minne från den tiden?
– Jag gjorde en intervju med ett gäng nedknarkade popmusiker från Storbritannien. De flörtade järnet med mig. Det var såklart väldigt smickrande, jag var ung och naiv och tänkte att: ”gud vad kul att de vill hänga med mig!” Jag kopplade inte riktigt att de kanske inte ville ”hänga” med mig. Som tur är så har jag alltid varit lite av en duktig flicka och följde inte med dem ut den kvällen.

I augusti i år möttes svensk media av ett pressmeddelande om att Elin efter sju år som chefredaktör och ansvarig utgivare skulle lämna Plaza Magazine. Många spekulerade kring vad hennes nästa satsning skulle bli. Hon själv hintade om att det var något roligt och spännande inom samma bransch som tidigare. En vecka senare stod det klart att hon, tillsammans med Residences chefredaktör Mårten Niléhn, som också nyligen avgått från sin post, skulle starta kundtidningsförlag. Med mediekoncernen Egmont som delägare kommer Klintberg Niléhn, som förlaget döpts till, att skapa kundtidningar på både papper, webben och i sociala medier.

Mårten har länge varit chefredaktör för en av konkurrenterna till Plaza Magazine. Hur fann ni varandra?
– Det är en rätt rolig historia. När jag var ny på Plaza såg jag Mårten på diverse möbelveckor och branschevenemang. Mediasverige är väldigt litet, konkurrensen mellan tidningarna är stor och du umgås sällan med dina rivaler. Men under ett event gick jag fram till Mårten och presenterade mig. Det blev början på en väldigt lång vänskap. Vi sågs på möbelveckor, åt middagar ihop, pratade tidning och design och kom fram till att vi delar synen på hur en tidning bör göras. Båda har dessutom ett stort intresse för affären bakom. Vi snackade om att starta någonting ihop, men tiden gick och inget hände. Sedan, på en av alla dessa otaliga designfester, sade jag rakt ut till Mårten att nu gör vi något, eller så skiter vi i det. Det blev startskottet.

Varför just ett kundtidningsförlag?
– Vi ser att framtiden och affärerna ligger i kundtidningar. På en marknad där konsumentmagasinens intäkter minskar ökar samtidigt intäktsmöjligheterna för kundtidningar. Det finns så många möjligheter i ett segment som omsätter fem miljarder årligen och fortfarande går spikrakt uppåt. Med vår samlade erfarenhet och våra olika kontaktnät kan vi göra det riktigt bra.

Kände du att det var dags att gå vidare?
– Tvärtom! Jag har alltid älskat mitt jobb och har länge funderat på vad som kan vara roligare än att vara chefredaktör på Plaza. Däremot var tanken på att starta och äga något eget otroligt lockande. Alla bitar föll på plats när vi kom på idén med ett kundtidningsförlag.

Hur ser du på framtiden?
– Väldigt positivt. Jag känner att jag befinner mig på helt rätt plats med vår nya satsning. Vi jobbar inom ett segment som är framtiden och jag ser mycket potential i den branschen. Den är inte mättad.

Elin af Klintberg
Ålder: 34 år.
Bor: Vasastan, Stockholm.
Familj: Sambo och sonen Frans, 3.
Yrke: Avgående chefredaktör för Plaza Magazine. Driver sedan augusti 2012 kundtidningsförlaget Klintberg Niléhn tillsammans med Mårten Niléhn.
Utbildning: Kulturlinjen vid Stockholms universitet, har en fil. kand. i medie- och kommunikationsvetenskap. Läst skrivkurser vid Poppius Journalistskola.
Intressen: Mat, resor, improvisationsteater, kunskapsspel, film och litteratur.
Läser: ”Frihet” av Jonathan Franzen.
Dold talang: Har varit med i karaoke-SM.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close