geektown

Nördkommunikation med kvalitetstänk

I sitt examensarbete undersökte de hur ett framgångsrikt varumärke kunde skapas. Med sina nyfunna resultat som utgångspunkt grundade de kommunikationsbyrån Geektown. Möt Veronica, Kristin och Frida som gärna tar sig an världen ur ett nördperspektiv.

Av Ida Käll Foto: Viveka Österman

Att undersöka framgångskonceptet bakom några av Sveriges största byråer inom kommunikation och reklam skapade en grundsyn på företagande hos de tre delägarna i kommunikationsbyrån Geektown. Tack vare sitt examensarbete under studierna i mediedesign fick Veronica Ruthberg, 34, Kristin Lindqvist, 30, och Frida Larsson, 28, en tydlig uppfattning om hur de ville jobba.
– Gruppdynamik är otroligt viktigt, det är en ingrediens för att lyckas och bör vårdas ömt. När vi startade Geektown satte vi oss ner för att prata om våra rädslor, svagheter och styrkor. Vi undersökte hur vi kunde komplettera varandra och hur vår vision såg ut. När vi var klara skålade vi i champagne. Ett kompanjonsavtal var i hamn, berättar Kristin.

Geektown har uppmärksammats i flera branschtidningar och i takt med berömmelsen har tjejerna kunnat ta sig an allt större projekt, både i Stockholm och övriga delar av landet. De har föreläst i Globen, utvecklat artisters varumärken och jobbat med ensembleföreställningar som marknadsförts under MIDEM i Cannes.
– Under 2012 siktade vi på att ta Sverige med storm och tar oss an världen därefter. Vi vill inte bli den största byrån, men vi siktar på att bli den bästa. Vi jobbar hårt för att nå våra visioner, men försöker samtidigt ha roligt på vägen dit, säger Veronica.
Kunderna benämns som ”invånare” och tilldelas en plats i den fiktiva staden Geektown. Tjejen i logotypen är stadens borgmästare. Tanken bakom stadskonceptet är att bygga upp bra relationer till uppdragsgivarna och få dem att känna sig välkomnade.
– De får en nyckel till vår fiktiva stad. Känner du tillit, förtroende och kärlek för de du jobbar med blir samarbetet bättre och detta är vårt sätt att uppnå det, berättar Kristin.

För att hitta Geektowns första invånare sökte tjejerna upp personer och företag som kunde vara intresserade av vad de hade att erbjuda. De bokade möten, minglade och tog sig in på mässor. Även det aktiva deltagandet i sociala medier har haft stor betydelse sedan starten.
– Sociala medier är vårt främsta marknadsföringsverktyg. Där kan vi lyfta vårt varumärke och få fler att upptäcka oss. Det har det gett resultat, säger Veronica.
Varför har ni valt att framhäva er ur ett nördperspektiv?
– Att vi är stolta nördar är vår gemensamma nämnare som har kommit att bli en livsstil. För oss handlar geek och Geektown om att göra sitt bästa, att vara specialist inom sitt område, vara ödmjuk och påläst, förklarar Frida.
Något som har fått folk att höja på ögonbrynen är att ni startat en kommunikationsbyrå som ekonomisk förening och kooperativ, vilket är ovanligt. Hur kom det sig?
– Det var ett naturligt val för oss. Värderingarna inom kooperativt företagande är något vi står för. Det kombinerar demokrati med affärsutveckling och socialt ansvarstagande. Vi har långsiktiga mål som innefattar miljö, hållbar utveckling och solidaritet. Det är värderingar som får människor att samarbeta och verka tillsammans. Vi vill vara med och förändra världen. Som ett kooperativ står vi på en grund som ger oss den möjligheten, säger Veronica.
Kristin tillägger:
– Startar du en ekonomisk förening behöver du heller inte gå in med något startkapital, vilket kan göra det lättare för fler att starta företag. Det är värt att tänka på.
Hur går ert tänk inför framtiden?
– Det viktigaste är att man hittar sin väg för att lyckas. Vi har hittat vår, men företagets identitet är en levande organism som man ständigt behöver uppdatera. Utvecklingen får aldrig avstanna. Vi tror på framtiden och vill inte stanna här och nu, Geektown är en stad i framkant, avslutar Kristin.

GEEKTOWN
Vad: Kommunikationsbyrå med nördtänk.
Grundades: 2011 i Luleå.
Delägare: Frida Larsson, Kristin Lindqvist och Veronica Ruthberg.
Utmärkelser: Nominering och deltagande i Checkpoint Young 2012/13, nominerade för GULDFYREN 2012 för norra Väster- och Norrbottens bästa kampanj och nominering i Beautiful Business Awards 2011 och 2012.
Övrigt: Genom Geektown Academy föreläser de tre delägarna inom iBranding (personligt varumärke), sociala medier och varumärkesstrategier. Geektown håller även kurser för framtidens kreatörer inom mediedesign, radio och tv vid Luleå Tekniska Universitet.

Namn: Frida Larsson.
Född: 1984.
Nördtyp: Gamegeek som gillar Plants vs Zombies och Sims 3.
Yrkesförebild: Designern Marian Bantjes.

 

 

 

Namn: Kristin Lindqvist.
Född: 1982.
Nördtyp: Boknörd som gärna läser fantasy.
Yrkesförebild: Andy Warhols ”The Factory”.
 

 

 

 
Namn: Veronica Ruthberg.
Född: 1978.
Nördtyp: Bandgeek som har koll på samtliga musikgenrer, turnéer och sommarfestivaler.
Yrkesförebild: Det amerikanska pr-geniet Kelly Cutrone.

 

 

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close