Säljpitch ledde till storbusiness

Kristoffer Lindqvist och Rasmus Adler Wahlberg insåg båda den otroliga vikten av bra kundservice när de tillsammans arbetade inom mötesbokning efter gymnasiet. Med gott självförtroende, mod och övertygelse slog de några år senare sina kloka huvuden ihop och startade Advisa. Mindre än två år senare har de idag över 100 anställda och hjälper tiotusentals svenskar att se över sin privatekonomi och spara stora pengar på sina lån.

Av Ida Käll Foto Adam Lithner

Kristoffer Lindqvist, född 1988. Gör: Vice vd och grundare av Advisa AB. Utbildning: Studier inom redovisning och finans vid Handelshögskolan i Stockholm. Övrigt: Grundare av Eventbook, en tjänst för att upphandla event- och konferenstjänster åt företag. Bolaget såldes i början av 2011.

– Det är inte rocket-science att starta ett företag. Tricket är att vara en duktig kommunikatör och förenkla allt så mycket som möjligt, säger Rasmus Adler Wahlberg.
2011 startade han och vännen Kristoffer Lindqvist Advisa, med en idé om att hjälpa svenska privatpersoner att förhandla med bankerna för att få lägre ränta på sina lån.
– Vi gjorde en marknadsundersökning och ringde runt till potentiella kunder. Vi märkte att människor vet förvånansvärt lite om sina lån och hur mycket de egentligen betalar. Det visade tydligt att det finns ett stort behov av enkel och tydlig privatekonomisk rådgivning, säger Kristoffer.
De kom i kontakt med flera personer som hade svårt att få en tydlig överblick av sin ekonomi eftersom många fakturor inkom från flera olika håll; digitalt, i brevlådan och genom autogiro. Dessutom orkade få själva se över sina lån och jämföra räntor hos olika banker för att minska sina kostnader.
– Vi erbjöd oss därför att skapa en digital budgivning där bankerna får konkurrera om att erbjuda varje kund bästa möjliga ränta, en process som var snudd på omöjlig för privatpersoner att göra själva, berättar Rasmus.

När de var i startskedet av sin verksamhet studerade Rasmus i London och Kristoffer var i färd att slutföra försäljningen av sitt tidigare företag inom konferensbranschen, samtidigt som han studerade på Handelshögskolan i Stockholm. Under sin sista termin på University College London flög Rasmus hem allt oftare för att tillsammans med Kristoffer arbeta mot målet att starta företaget innan sommaren. Eftersom det redan fanns konkurrenter som hjälpte folk att jämföra lån behövde de tillföra något extra.
– Vi insåg snabbt att det var vårt fokus på uppriktig och engagerad rådgivning som skulle särskilja oss mot resten av finansmarknaden. Vi byggde en affärsmodell där kundnyttan är själva kärnan i verksamheten och vi har satsat på en ersättningsmodell där våra rådgivare alltid sätter kunden först. Våra rådgivare har aldrig incitament för att styra kunden mot en viss bank, förklarar Kristoffer.

Rasmus Adler Wahlberg, född 1988. Gör: VD och grundare av Advisa AB. Utbildning: Kandidatexamen i nationalekonomi från University College London. Övrigt: Fick under studietiden arbetserbjudanden från Goldman Sachs och Bain & Co. Har genomfört internships på Goldman Sachs och McKinsey & Co.

Efter att ha arbetat fram affärsmodellen i grova drag var nästa steg att skapa bättre förutsättningar för att inge förtroende hos de banker och investerare som behövdes. Kristoffer och Rasmus fokuserade därför på att knyta till sig framgångsrika personer inom finansiell rådgivning, marknadsföring och systemutveckling i ett ”Advisory Board”. Därefter började de genast att ringa olika chefer på banker och finansbolag i Sverige för att få till möten.
– Eftersom vi båda fortfarande pluggade fick vi inte direkt något förtroende gratis inom bankvärlden, så det gällde verkligen att lyckas förmedla sin egen övertygelse och positiva inställning, säger Kristoffer.
Rasmus inflikar:
– Du ska övertyga folk om att de behöver det du erbjuder. Vi började på noll, absolut noll, men responsen var över förväntan och vi fick till ett antal möten. Därefter tog allt verkligen fart. Bankerna insåg att vi var något bra på spåren och genom det började investerare också att intressera sig för vår verksamhet.
Vad tror ni låg bakom att folk tog in er idé?
– Att vi hade haft kundinriktade kommunikativa jobb sedan tidigare. Vi kunde med en enkel pitch och ett gott självförtroende kommunicera vår idé till andra parter och övertyga dem. Ett tips är att se till att få säljerfarenhet, bevisade arbetsresultat och erfarenhet redan i ung ålder. Det gör mycket inför framtida jobb, säger Rasmus och tillägger:
– Du börjar aldrig med det häftigaste. Jag började som mötesbokare via telefon där mina resultat gav mig ett fint rekommendationsbrev, vilket i sin tur hjälpte mig att komma in på universitet och meriterande internships i London.
När märkte ni att det började hända saker i bolaget?
– Det märkte vi redan vid det första samtalet. I juni 2011 började vi arbeta heltid med Advisa och de tre första månaderna byggde vi upp vår affärsmodell och systemet bakom tillsammans med vår chefsutvecklare och tredje medgrundare, Peder Burenstam Linder. När det var dags för det första samtalet ledde det, otroligt nog, till en kund som ville göra en ansökan och som vi dessutom lyckades hjälpa att spara tusentals kronor. Lyckan efter den framgången var helt enorm, vi nästan skrek av glädje, berättar Kristoffer.

Inom två veckor rekryterades tio personer till bolaget för att hjälpa till med att marknadsföra Advisa mot potentiella kunder.
– Det viktiga var att ta in bra folk som faktiskt ville leverera resultat och som trodde på vår idé, säger Rasmus.
Vad är framtidsplanerna för Advisa?
– Vår vision är att hjälpa alla att förstå och förbättra sin privatekonomi genom att bli framtidens privatekonomiska rådgivare. När vi har kommit längre mot vår vision är vår plan att ta vårt koncept ut i världen, förhoppningsvis redan under 2014, säger Rasmus.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close