avicciheader

Så skapade han framgångssagan Avicii

Avicii hade 150 speldagar förra året och drog in 32 miljoner kronor. Vi har träffat mannen bakom världsartisten, nämligen managern Ash Pournouri. Här berättar han om hur han lärde Avicii dj:a, hur han blivit blåst på en idé värd miljoner och hur han skapade ett av Sveriges starkaste varumärke.
Av Janneke Wackerberg Foto Erik Flyg

2011 var året Tim Berglings liv vändes upp och ner likt en pannkaka. Låten ”Levels” slog igenom och det fanns nog ingen i musikvärlden som inte hört talas om dj-undret Avicii. Men
även om det var Tim som stod på scen och tittade ut över sina tiotusentals fans samtidigt som han vevade med höger hand så fanns det en till stor spelare på plan. Nämligen Ash Pournouri som såg till att allt hände. Han är mannen som sedan barnsben alltid velat bli någon och idag ses han som en Sveriges mäktigaste män inom musikbranschen.

Ash Pournouri, 32, är uppväxt i Kista och Skarpnäck, Stockholm. Han gick gymnasiet på Kungsholmen och därefter kom han in på Karolinska. Planen var att plugga till läkare men Ash kom ganska snabbt fram till att det var inte läkare han ville bli, utan han ville livnära sin entreprenörsådra. Han kastade sig in i krogbranschen och redan som 19-åring prövade han vingarna när han försökte sälja in idén om en Spotify-liknande tjänst för ett stort it-bolag. Dock gick drömmen i kras när företaget snodde hans idé och idag har det sålts för miljonbelopp.
– Jag blev ordentligt blåst och det gjorde att jag började plugga juridik, inte för att bli jurist utan för att det är viktigt att kunna lagen, säger Ash.

Samtidigt som Ash pluggade på heltid drev han restauranger och barer i Norge och klubbkvällar i Stockholm och det var nattklubbarna som blev hans ingång till musikbranschen. Han upptäckte House-musiken under ett event på Berns och var såld från första sekund.
– Alla var som helt uppslukade av musiken och då blev jag det också. Det var något nytt och fräscht och jag bestämde mig för att försöka ta det vidare.
Ganska snart arrangerade Ash House- kvällar på Café Opera. Det var den bästa möjliga plattformen man kunde tänka sig men succén var inte ett faktum riktigt än.
– Det var sjukt dyrt, jag bokade världskända dj:s som Ian Carey, Dirty South och Freemasons men insåg ganska snabbt allt jag ville göra något större. Tänk om jag kunde lägga ner den tid jag lade på mina entreprenörsidéer på att producera musik, undra vad för karriär jag skulle kunna göra då, tänkte jag.

Mitt i den här vevan föddes Ashs första dotter och det blev startskottet för en nytt kapitel för Ash – både som familjefar men också som anställd. Han tog ett fast jobb men fortsatte att hålla på som entreprenör bredvid. Han började också leta efter någon som kunde ta hans drömmar vidare, alltså producera musik som väckte det sovande musik-Sverige. Ash hittade Avicii via en blogg på nätet.
– Vad intressant var det första jag tänkte när jag hörde hans beats. Han kunde producera men det saknades vissa väsentliga bitar som; sånguppbyggnad, arrangemang och syfte som en låt ska ha. Men melodier det förstod han.
Ash tog kontakt och träffade Tim för att kolla vad han hade för mål med sin musik. Justdå handlade det för Tim mest om att lära sig dj:a för sina vänner och målet var att kunna stå för musiken på en hemmafest.
– Det var den ambition Tim hade när jag träffade honom men jag körde på ganska hårt och frågade om vi skulle kunna göra en remix ihop. Och på den vägen är det, tillsammans jobbade vi med låtarna och sedan arbetade jag dag och natt med att få ut musiken till resten av världen.
Det låter inte riktigt som du bara har varit manager utan skapat lika mycket musik som Tim…?
– Jag har aldrig gillat att kalla mig manager, från en början ville jag producera och det var något jag och Tim gjorde tillsammans. Men efter ett tag funkade det inte längre, för att bygga det varumärke Avicii är idag var jag tvungen att backa och lät Tim fokusera på bara musiken medan jag gjorde allt annat. Det vill inte säga att jag inte skapade någon musik alls, jag är Tims största kritiker och tillsammans har vi gjort allt som är så stort idag.
Men, är det inte svårt att se någon annan få credd för ett jobb ni har gjort tillsammans?
– Jag ville inte bli känd utan ville skapa ett varumärke som tog över världen. Det räcker med att industrin vet vad jag gör, alla behöver inte veta att jag varit med överallt hela tiden.
Hade du kunnat skapa en ”Avicii” av vem som helst?
– Det går inte att säga, jag hade varit lika ambitiös men vet inte om personen hade pallat trycket eller kunnat utvecklas lika snabbt. Tim lär sig väldigt snabbt och är en talang, det är det som gör att vi funkar.

Sedan oktober förra året känner sig Ash nöjd med det som han och Tim har åstadkommit. De har uppnått sina mål; att kunna kalla Avicii en världsstjärna.
– Vi fanns på alla topplistor men det var inte så att vi firade utan jag kände snarare att nu kan jag även hålla på med andra projekt som jag brinner för; nämligen värdedrivande projekt och att ytterligare sätta Sverige på kartan inom musikbranschen.

Idag träffar Ash inte Tim varje dag som de har gjort under de senaste sex åren. Tim har flyttat till LA och har numera ett eget crew som turnerar med honom.
– Jag bokar fortfarande åt honom och styr en del men arbetar också med andra projekt. Jag har varit uppslukad av varumärket Avicii men nu ser jag att det går att tillämpa samma taktik på vilken bransch som helst, och då blir allt roligt på ett helt annat sätt. Det enda är att folk underskattar att oavsett vad det är så krävs det hårt jobb, du kan ha världens bästa idé men du måste jobba hårt. Vad som hjälpt mig är min målmedvetenhet, jag har gett mig fan på att det ska lyckas.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close