headerloreal

L’Oréal Brandstorm

För tjugoandra året i rad höll kosmetikjätten L’Oréal sin årliga internationella marknadsföringstävling L’Oréal Brandstorm. Den prestigefyllda finalen hölls på Le Trianon Theatre i Paris, och team “Trilogics” från Malaysias Taylors University kammade hem vinsten.
Av Henriette Danielsen Foto L’Oréal Paris

Den 14 juni samlades mer än 13 000 studenter från 44 länder i Paris för att tävla om den prestigefyllda titeln i L’Oréal Brandstorm. Tävlingen, som lockar begåvade studenter världen över, ger unga talanger chansen att axla rollen som ”Brand Manager” för en av L’Oréals 29 internationella varumärken.

Årets deltagare ombads att utveckla
en ny produktserie för män för L’Oréal’s lyxvarumärke Kiehl’s. Uppgiften var att ta fram en omfattande marknadsförings- och kommunikationsstrategi för att attrahera och behålla manliga konsumenter. Utöver det skulle de tävlande också skapa en “in store- upplevelse”.

Vinnarna i den nordiska finalen, laget “The Cutis”, bestående av Philip Bauer, Evelina Lundmarck och Janna Löhr representerade de nordiska länderna under den internationella finalen i Paris. De tävlande mot 43 internationella lag.
– Det var fantastiskt att kunna vara en del av något så stort, omgiven av studenter från hela världen, säger Janna.

Laget “The Cutis” valde att fokusera på män med skägg och skapade produkter som är särskilt utformade för huden under ansiktshåret.
– Män bryr sig mer om sitt utseende idag jämfört med förr, vilket leder till ett ökat intresse för produkter utformade för hud och ansiktshår. Idag väljer många män att låta skägget växa, och vi insåg att det saknades rena hudvårdsprodukter för män med skägg. Vi såg att Kiehl’s skulle kunna täta den luckan och samtidigt få en mer maskulin profil för varumärket, förklarar hon.

Hur förberedde ni er för den internationella finalen?
– Vi förbättrade vår presentation för att göra den ännu mer tilltalande. Vi tränade också vår presentationsteknik och repeterade på en stor scen i vår skola. Vi ville vara beredda att stå på den stora scenen i Paris, säger Philip.

Det var stor konkurrens bland lagen, var ni någonsin nervös?
– Jodå, men på ett bra sätt. Det fanns många bra presentationer, men vi var väldigt stolta över oss själva och hade en hel del förtroende för vårt team, säger Evelina.

Laget tillbringade tre dagar i Paris, där
de fick chansen att vara en del av en professionell marknadsföringsprocess och tävla mot de bästa lagen från universitet runtom i världen.
– Samtliga presentationer hade hög standard, men visst fanns det vissa skillnader när det kom till presentationsstil. Vi utgick från det professionella innehållet, andra lag fokuserade mer på resultat, berättar Evelina.

Även om de inte vann, är de glada att de fick möjlighet att delta.
– Jag tror att jag talar för oss alla när jag säger att den bästa delen av hela resan har varit att vi har lärt oss så mycket! Inte bara om märket vi arbetade med, utan också om lagarbete och att våga lita på de idéer man har, avslutar Janna.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close