Alexis Clutch_Multicolor2

Nya trenden – hyra kläder

9 miljarder människor. Så många förväntas vi vara år 2050. Då gäller det att skapa kläder som kan hålla länge både vad gäller stil och kvalité. På Filippa K kan man numera hyra sina kläder.
Av Janneke Wackerberg

Filippa K har funnits sedan 1993. Idag har modejätten tagit ett kliv närmare framtidens vision – nämligen att skapa kläder som lever länge samt är återvinningsbara.

– Vår vision är att hållbarhet är guiden för tillväxt i modebranschen och för att ska vi vara framgångsrika i framtiden har vi varit tvungna att ändra vision för hela företaget. Jag menar, vi kommer att vara tre miljarder medelklasskonsumenter, det utsätter den här planeten för en helt ny typ av stress. Då måste man ha bytt till en ny strategi. Det som blir betydelsefullt är att man har hållbara plagg som lever länge, vi har satt tuffa mål, säger Elin Larsson, Sustainability Manager på Filippa K.

År 2008 tog Filippa K fram sin första miljöpolicy och i och med det också den första egna second hand-butiken. De har också satsat stort på ”circular design” som precis som det låter innebär att ett plagg ska ingå i ett kretslopp. Tröjan, byxan eller klänningen ska kunna återvinnas.

– Vi måste röra oss bort från de linjära modellerna som börjar med råvaran till exempel bomull i den ena änden och som sen slutar upp på sopberget i den andra. Istället måste vi ta hand om resurserna hela vägen och faktiskt få tillbaka våra produkter och göra nya fibrer av dem, berättar Elin.

Det handlar också om att öka livslängden på plaggen innan de återvinns. Här kommer alltså second hand-butiken in men också klädinsamlingsinitiativet som kallas ”Collect”. I alla Filippa K-butiker i Sverige och Danmark kan du numera lämna in dina använda Filippa K-plagg och det spelar ingen roll om de är trasiga. Det enda kriteriet är att plaggen ska vara rena. I retur får du en rabattkupong på 15 procent.

– Man kan ju faktiskt tröttna på ett plagg eller inte längre passa i storleken. Tanken är att vi ska få in kläder så de får ett längre liv. Vi har pappersinsamling, varför inte ha det samma för kläder? menar Elin.

Sidney Belt Slacks_Cream2

Via appen Circle kan du se var du kan droppa dina Filippa K-plagg.

”Curated wardrobe” är ett annat spännande initiativ som Filippa K tagit. Resultatet visar att vi egentligen skulle klara oss med 33 plagg sammanlagt!

– Vi vill hjälpa kunderna att få till en mindre, smartare garderob och faktum är att 33 plagg räcker, inklusive outfits för arbetet och fritiden. Underkläder är inte inkluderat. Uppdatering kan göras via second hand eller uthyrningen som vi numera alltså också erbjuder, berättar Elin.

När du hyr ett plagg genom Filippa K Lease betalar du 20 procent av ursprungspriset. Under fyra dagar får du behålla plagget och du behöver inte tvätta det innan återlämning.

– Istället för att ha plagg hemma som du inte bär så ofta så kan du hyra dem, exempelvis kostymen till arbetsintervjun eller klänningen till festen. Jag menar hur mycket plats kommer vi ha till kläder i framtiden? Vi blir allt fler och bor mindre, det krävs en förändring.

Hur ser framtidens plagg ut tror du?
– Jag tror att vi kommer att se nya innovativa material, att du kanske har plagg gjort av papper. Sen mer kvalitativt mode där du jobbar mer med stilen än själva trenden. Kläderna lever så pass länge att de kan leva flera liv hos olika användare.

för snart två år sedan gjorde Filippa K en livscykelanalys på en av deras bästsäljande t-shirtar i jersey ihop med Det Naturliga Steget.

– Vi lyckades faktiskt kartlägga t-shirtens hela resa från bomullsfältet till ”end of life”. Det var en del otrevliga upptäckter i den kedjan, allt ifrån mycket spill till hur mycket man klär på en produkt i form av hang tags, säkerhetsnålar, silkespapper och påsar. Även om t-shirten var gjord i bomull så var tråden skapad av polyester vilket gjorde det svårare att återvinna plagget, eftersom tröjan hade blandade material.

Livscykelanalysen blev startskottet. Filippa K startade arbetet med ”Front Runners” där målet var att ta fram plagg i samma produktgrupp som var hållbara på alla plan.

– Vi gjorde djupgående analyser och research inom varje steg i kedjan och huvudsyftet var att lära sig. Det vi lärde oss applicerar vi sedan på nästa produktgrupps livscykel. Det har varit väldigt lärorikt och utmanande, det är kanske inte så många andra företag som gör på det sättet.

Varför gör inte fler det här tror du?
– Jag tror att hållbarhetsfrågan är överväldigande, det är så stort. Vårt tips är att ändå börja med de små stegen, det gör faktiskt skillnad. Det blir som en snöbollseffekt, så har det varit för oss, avslutar Elin.

Elin Larsson_BW

Elin Larsson, Sustainability Manager Filippa K

 

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close