Nå fram genom bruset på LinkedIn

347 miljoner människor. Så många använder LinkedIn idag. Men hur gör man då för att nå fram i bruset? Vi pratade med Hans Uhrus, LinkedIn-expert, om hur du ska lyckas.

Det webbaserade nätverket LinkedIn lanserades redan för tolv år sedan. Varje sekund registrerar sig två nya användare och idag är fler än 39 miljoner studenter medlemmar.
– Allt fler rekryterare använder sig av nätverket för att hitta kandidater till nya jobb och för att verifiera individers kunskap. Det är därför viktigt att du håller din profil aktuell och uppdaterad. Regelbundet bör du gå igenom din profil och vid behov uppdatera den, många missar det. Själv går jag ofta in på LinkedIn då jag ska träffa en ny person. Då vet jag redan lite grand om den jag ska träffa och vi kan få ut ännu mer av vårt möte, säger Hans Uhrus.

Hur når man som student fram i bruset?
– Jobba aktivt med ”Posts”, delta i diskussioner i de grupper du är medlem i, kommentera och interagera med andra som publicerar eller på annat vis är aktiva på LinkedIn.

Hur ska man tänka när man skriver sin presentation? Svenska eller engelska?
– Din presentation ska vara faktabaserad och kortfattad. Det finns olika uppfattningar om språkvalet och inget är rätt eller fel. Initialt skrev alla på engelska, men det blir allt vanligare att presentationen skrivs på svenska. Det finns ju även möjlighet att ha en svensk och en engelsk språkvariant. Glöm inte kolla hur din presentation ser ut både i mobil, på PC och på platta!

Vad gäller angående presentationsbild?
– Lägg upp en tydlig porträttbild med bra ljus. Gärna en närbild där du ser glad ut. Inga helpersonsbilder eller gruppbilder. Tänk på färgsättningen av bakgrunden så att den inte stör din bild.

Vad ska man absolut inte göra?
– Du ska aldrig lägga upp smäktande bilder på dig i motljus i solnedgången eller annat än ett porträtt i profilbilden. Du ska inte vara ironisk eller försöka med humor i din profil. LinkedIn är en faktaplats.

Vad är ett absolut måste?
– Fakta om dina studier och jobb. Inga ”hål i presentationen” Om du luffat i Asien i två år så se till att det framgår så slipper läsaren fundera på vad du gjorde under denna tid. Lyft fram vad du åstadkommit i din yrkesroll, inte enbart en titel. Läsaren vill förstå vad du gjort och uppnått.

Vad skriver man i sin sammanfattning?
– Lyft fram din spetskompetens, vad tillför du till din arbetsgivare.

Hur ska man tänka vad gäller gå med i grupper eller inte?
– Det finns ett stort antal grupper som du kan gå med i. Det ger dig ny kunskap, inspiration
och kanske nya givande kontakter.

Hur söker man kontakt på rätt sätt?
– När du vill skapa kontakt med någon så är det alltid trevligt att skriva en personlig hälsning istället för den förvalda texten i ”kontaktförfrågan”. Hänvisa gärna till ett möte ni haft och vad som skedde då eller något som ni har gemensamt.

Till sist, gör vi några klassiska missar?
– Många missar att uppdatera sina mailadresser, referenser till webbplatser, nya jobb och att ange ett aktuellt mobilnummer.

Untitled-1

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close