samsungbild

”Jag bara måste få jobb på Samsung”

Matilda Larsson och Madeleine Valberg blev ansvariga för varsin produkt redan första dagen på Graduate-programmet på Samsung. Därefter stod marknadsanalyser, nya kommunikationsplaner och chefsavgöranden på agendan. Här berättar de om tiden på Samsung.

Av: Janneke Wackerberg

Matilda, 25, läste ekonomprogrammet i Uppsala och blev klar våren 2012. Madeleine tog en kandidat i företagsekonomi på Linköpings Universitet, följt av en master med inriktning mot marknadsföring på Dublin Business School.
– Jag hade tänkt att ta en master egentligen, men kom i kontakt med Samsung via en vän och kom hit på mingeldag, och det var hur bra som helst! Jag bara måste få jobb på Samsung, tänkte jag. Och så blev det, och nu har jag varit fast här i två år, säger Matilda.

Flera av de som följer Graduate-programmet på Samsung får alltså tidigt helt egna ansvarsområden. Madeleine blev Norden-ansvarig för dammsugare och Matilda för toners/skrivarförbrukning.
– Det har varit som om man jobbar på riktigt, jag tar beslut och får ansvar för att min produkt ska gå bra. Det har varit otroligt kul och spännande, men samtidigt svårt emellanåt förstås, säger Madeleine.

Jag frågar Madeleine och Matilda om de kan förklara mer exakt vad de har gjort som ”Assistant Product Manager” på Samsung. De skrattar och frågar hur lång tid jag har.
– Man får otroligt mycket marknadsmaterial och då gäller det att sålla bland det. Vad ska man göra lokalt och inte till exempel. Efter ett tag lär man sig lita på magkänslan, det är så mycket information som kommer in. Sen är det vår uppgift att se till att säljorganisationen får det de behöver för att klara av att fysiskt sälja produkten och att de får en strategi som de kan jobba efter. Sen ska vi också se till att marknadsorganisationen får det som vi vill kommunicera, många bollar i luften med andra ord men SÅ roligt!

Hur är det att ta så mycket ansvar?
– Ja i början var det väldigt nervöst och man kanske var lite övertaggad. Men gillar man kaoset med många bollar i luften så funkar det bra. Man lär sig otroligt mycket genom att ta reda på saker själv och ha det ansvaret. Är man bekväm med det finns det otroliga möjligheter. Den allra största utmaningen är inte ansvaret utan att allt är föränderligt, du kan få besked om en grej på måndagen men sedan gäller något annat två dagar senare, säger Madeleine.

– En stor del är också att välja rätt produkter för marknaden. Det är lite läskigt i början – ”Nej vi vill inte lansera den produkten, för vi tror inte på den” är förstås lite jobbigt att säga första gången. Jag hade ingen erfarenhet när jag började, förutom studierna då, men man lär sig med tiden. Mycket är basic, kolla på siffrorna vad som fungerar liksom, säger Matilda.

Samsungs huvudkontor ligger i Sydkorea och dit har de båda fått åka.
– Företaget är väldigt internationellt och man har möjlighet att göra karriär utomlands. I Korea fick vi också lära känna kulturen. Våra koreanska medarbetare bjöd med oss på middagar och andra utflykter, mycket rolig jobbresa!

Programmet pågår under ett års tid och det ligger i båda parters intresse att fortsätta samarbetet efter programmets avslut.
– De satsar mycket på oss genom utbildningar bland annat. Det är ett spännande företag att jobba på då det händer saker på tekniksidan hela tiden. Allt från att en tvättmaskin numera kan startas via en app till en skrivare med tablet så du kan kolla serier medan du väntar på att papperna scannas. Här har man börjat utvecklingen på konsumentsidan och det är otroligt roligt att ha med ett finger i alla delar. Självklart blir man lite färgad, det är svårt att inte gå att sukta här, säger de och visar mig runt bland alla gadgets som Samsung har i sitt showroom.

Matilda avslutade sitt program för cirka ett år sedan och fortsatte som Product Manager. Men efter tag blev hon nyfiken på säljsidan och idag arbetar hon som Channel Account Manager med fokus på skrivare.
– Man känner att möjligheten att kunna ta sig vidare finns, många andra på företaget har gått från till exempel product management till marknadsavdelningen. Och man rycks med, man känner sig inte låst alls. Det är en otrolig förmån!

 

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close