_DSC1071-(2)_3web

Lyxig mat – inom 30 minuter

Foodora lanserades i Sverige den första juni och har sedan dess tagit hungriga stockholmare med storm.
– Vi växer enormt, enormt snabbt och dubblar i princip omsättningen varannan vecka, säger företagets Sverigechef, Felipe Gutierrez.

Tyska Foodora grundandes av fem unga entreprenörer i februari år 2014. Lite över ett år senare lanserades konceptet med utkörning av mat från premiumrestauranger i Sverige – och närmare bestämt Stockholm.

Tjänsten går i korta drag ut på att man som kund skriver in adressen man befinner sig på via företagets hemsida eller app och får då förslag på vilka restauranger inom en radie på cirka tre kilometer som ingår i Foodoras koncept. När man sedan valt restaurang och mat får man rätten, via Foodoras cykelbud, levererad till sig inom en halvtimme.

– Man får maten till sig oavsett om man är hemma, på kontoret, i parken eller var man nu än befinner sig. Frakten kostar 39 kronor och man har maten inom 30 minuter. Det ska gå snabbt, vara bra mat av hög kvalitet och vi levererar alltid med trevliga bud, säger Foodoras Sverigechef, Felipe Gutierrez.

Foodora har en imponerande lista av samarbetspartners och erbjuder mat från några av Stockholms populäraste restauranger. På listan finns exempelvis Rolfs Kök, Taverna Brillo, Beirut Café, Prime Burger och många, många mer.
– När vi började i juni hade vi en portfölj på ungefär 45 restauranger. Idag erbjuder vi mer än 130 stycken och har en budorganisation på över 60 bud, säger Felipe.

I nuläget finns tjänsten bara i Stockholm – men Felipe berättar att en expansion är på gång.
– Vi håller precis på med vår lansering i Göteborg, vilken kommer att genomföras i början på nästa år och efter det siktar vi in oss på Malmö samt närförorterna i Stockholm. Vi växer enormt, enormt snabbt och rekryterar nu ett stort antal trevliga och sportiga medarbetare till vårt cykelbuds-team, säger han och tillägger:
– För oss handlar allt om personens inställning. God kondition och bra lokalkännedom är självklart viktigt, men det är ännu viktigare med en positiv inställning och att de sätter kundens bästa i första hand. Vårt nuvarande team består av allt från parkourproffs och musiker till elitcyklister och det är så vi vill ha det.

Hur ser du på Foodoras framtid?
– Vi har väldigt mycket kvar att göra, men vi ser att marknaden verkligen suktat efter den här tjänsten. Vi har slagit oss in på privatkonsumentmarknaden med vår modell med smidigare leveranser och billigare tjänst. Våra konkurrenter lever uteslutande på företagskunder och där har vi inte ens börjat än. Så, vi kan i princip dubbla eller trippla det vi har nu, bara på det. Vi har en väldigt aggressiv finansiär i ryggen som pushar och är väldigt målmedveten att ta över den här marknaden snabbt. Det ser väldigt bra ut.

Klicka här för mer information om Foodora.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close