John_Ekström_april2016_web (1)

“Vi ska bli störst och bäst i världen”

Från 45 000 på fickan till omsättning på över 30 miljoner.
– Sista åren har vi vuxit otroligt snabbt. Det tar ju tid att bygga och vi har tagit den långa vägen, säger företagets vd, John Ekström.

Text Joel Åhlén-Nyström Foto Ian Kombokis Lancing

Allting startade år 2008 och de senaste tre åren har accessoarföretaget John Henric gått från 8 miljoner till att idag omsätta 32 miljoner kronor. Men inledningen var inte lika glamourös för grundarna John Ekström, vd, och Nicklas Nordbergh, creative director.
– Vi började med 45 000 kronor var, utan erfarenhet, utan någonting. Vi kunde ingenting. Vi bodde i samma lägenhet, köpte skrivare på loppis och sov till och med i samma säng. Hade vi haft en miljon hade det kanske gått bättre, men antagligen hade det faktiskt gått sämre. Vi lärde oss att vända på varenda krona, berättar John.

John kommer han från en entreprenörsläkt och berättar att tanken kring att driva eget företag alltid funnits där.
– Jag tänkte en del kring accessoarer för män och absolut, det fanns konkurrenter. Men jag kände att det fanns så himla mycket jag kunde göra annorlunda och bättre. Det var så klart lite naivt, jag hade ju ingen koll på varken priser eller kvantiteter och i början skrattade leverantörerna åt mig, säger John.

Det hela började med att han tog fram slipsar som sedan paketerades i en box i samma siden som slipsen var tillverkad av. Därefter påbörjades researcharbetet – John berättar att han gick ut på nätet och kollade i vilka städer och butiker som de väletablerade klädmärken fanns representerade.
– De hade ju redan gjort jobbet med att utforska Sverige och Norden. De finns ju där de finns av en anledning, säger han.

När arbetet med att utforska potentiella butiker var färdigt skickade han och Nicklas ut prover till butikerna – fint paketerad i sidenboxen och med ett handskrivet brev signerat av John personligen. Därefter kom den största utmaningen: att på telefon ringa och få komma och besöka butiken för att presentera kollektion och vision lite närmare.
– Vi ringde till butikerna och sa att vi ändå hade vägarna förbi, även om den exempelvis låg i Luleå och jag var i Skåne. Vi lyckades övertala dem om att få komma förbi och efter det fick vi 50 ja av 50 möjliga, vilket är ganska otroligt, säger John och tillägger:
– Vi sålde väldigt bra över farsdag och jul. Jag tror att vi gjorde cirka 200 000–300 000 kronor exklusive moms, sen tog vi alla pengar och köpte en ny kollektion. Och så gjorde vi i sex säsonger, tills vi hade ungefär 2–3 miljoner i eget kapital. Sen byggde vi butikerna.

Idag har John Henric sju egna butiker – från och med november ökar antalet till tio och John berättar att det mycket väl kan bli fler. Märket finns dessutom hos ungefär 60 återförsäljare runtom i landet, samtidigt som planerna om att etablera sig utomlands blir allt mer reella.
– För ungefär ett halvår sedan tackade vi nej till en lokal i London som var lite för liten. Vi fortsätter att leta i London och tittar även på Berlin. Kan man hitta rätt i England eller Tyskland kan man säkert bygga 60–70 butiker och på kort tid omsätta mer än vad vi gjort de här åren i Sverige, säger John.

John berättar att de precis satt femårsplanen. Om fem år ska företaget omsätta 100–120 miljoner kronor, siffror som enligt honom är fullt rimliga.
– Man måste sätta höga mål och idag är egentligen de största utmaningarna att utmana sig själv. Vi satte för höga mål i början, men vi har nått längre än vår målsättning varje år. Nu siktar vi på att bli världens största och bästa accessoarbrand.

Karriärbloggen

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close