Ännu mer shopping på Stockholm Quality Outlet

De goda besökssiffrorna och den stora efterfrågan på butikslokaler ledde till att Stockholm Quality Outlet behövde expandera. Bygget startade 7 mars i år, och innan året är slut ska shoppingdestinationen i Barkarby ha vuxit med 4000 m2 och skapat plats för sammanlagt 70 butiker.

I takt med att Stockholm Quality Outlet har blivit mer populärt hos konsumenterna har allt fler starka varumärken inom mode, outdoor och heminredning sökt sig till området. Konceptet har helt enkelt visat att det går att skapa en shoppingdestination av internationella mått i Stockholm.

Kvaliteten och kundunderlaget har varit avgörande för nya samarbeten. I och med nybygget kommer man kunna göra plats för nya, internationellt starka varumärken som By Malene Birger, Guess, Eton, Happy Socks, Röhnisch, John Henric, Calvin Klein, Samsøe & Samsøe och Espresso House. Dessutom ger expansionen möjlighet för Hugo Boss att nästan dubblera sin butiksyta. Och fler tillkommer.
– Vi har haft ett stort antal intressenter inför utbyggnaden. Trycket att etablera sig på Stockholm Quality Outlet har varit högt och det är jätteroligt att vi har knutit ett antal internationellt starka varumärken till oss – och vi är i slutfasen med att knyta ännu fler avtal med efterlängtade kvalitetsvarumärken, säger Jessica Fredriksson på CBRE Asset Services som ansvarar för uthyrningen i samband med expansionen.

Med ett brett butiksutbud och starkt koncept har Stockholm Quality Outlet sedan etableringen 1998 stadigt lockat allt fler besökare. Under 2015 ökade omsättningen med 9 procent samtidigt som besökarantalet fortsatte att växa. Därför beslöt sig ägarna TRIUVA, en av Europas ledande fond- och fastighetsbolag, att det var dags för en expansion av det framgångsrika området.
– Genom expansionen vill vi förädla vårt koncept och fortsätta göra det vi är bra på. Konceptet är unikt och vi har under många år arbetat med outleten som en shoppingdestination som likväl konkurrerar med nöjesparker som andra besöksmål. Stockholm Quality Outlet handlar om att erbjuda kunden mer för pengarna och vi välkomnar både gamla som nya kunder till oss, säger Johan Öhlund Lagerdahl, Asset Manager på TRIUVA.

Projektet är ett partnerskap med Heving & Hägglund, ett modernt byggföretag med långa erfarenheter av större projekt med krävande och teknikintensiva ombyggnationer.
– Vår kunskap inom såväl ombyggnad som nyproduktion och större tillbyggnader har kommit väl till pass under projekteringen för Stockholm Quality Outlet. Att vi är ett flexibelt företag med stort kunnande och korta beslutsvägar känner vi sammanfaller mycket väl med TRIUVAs önskemål och organisation, säger Peter Svensson, vice VD på Heving & Hägglund.

För att skapa en attraktiv butiksmiljö som bevarar den unika känslan av Stockholm Quality Outlet som en shoppingstad i miniatyr, har Wåhlin Arkitekter i samarbete med Tengbom tagit fram en vackert New England-inspirerad arkitektur som harmoniserar med de bevarade byggnaderna från Barkarby flygplats.

Men nyheterna kring Stockholm Quality Outlet begränsas inte bara till expansionen – man gör dessutom en genomgående upprustning av den befintliga delen, vilket innebär att två nya varumärken fått plats. Dels det innovativa barnklädesmärket POMPdeLUX, dels MNO, som bland annat har Under Armour i sortimentet.
– Vi har redan idag ett fantastiskt starkt koncept och fortsätter att slå kundrekord – därför kommer det att bli otroligt roligt att se utvecklingen när vi nu kan erbjuda 30 procent mer av smartare shopping, säger Lena Atterling, Marketing Manager på Stockholm Quality Outlet.

 

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close