Carl1

SuperE-ntreprenören

Carl Waldekranz i en intervju om att starta företag med sina närmsta vänner, stoltheten över att medverka i Forbes ”30 under 30” och sitt första, något annorlunda, kontor.

Text Joel Åhlén-Nyström Foto Jona Dahl

– Folk rökte inomhus och när man kom in på måndagar låg det alltid ölflaskor framme från helgen. Det var ruffigt, kaotiskt och billigt. För mig var det helt perfekt.

Det är 2005 och Carl Waldekranz är 19 år. Kompisarna från plugget har packat väskorna för att resa iväg och upptäcka Asien – men ett provisoriskt liv som som backpacker var ingenting som lockade honom. Att få arbetslivserfarenhet och starta eget, däremot.
– Jag hjälpte till lite här och där, ofta som praktikant, och att ha ett eget företag var ett enkelt sätt att kunna samarbeta med olika bolag, berättar han och tillägger:
– Att starta företag låter större och ofta mer imponerande än vad det kanske är. Ett företag är egentligen bara ett papper som man kan beställa online. När jag startade fanns det inte en långsiktig plan för hur jag skulle definiera min framtid. Jag ville ta en paus mellan gymnasium och universitet, bara.

Det rökiga, kaotiska och källarbaserade kontorskollektivet på Stora Essingen i Stockholm fick bli ett första hem åt vad som skulle komma att bli en av Sveriges främsta och mest spännande entreprenörtalanger. Tillsammans med låtskrivare, dj:s och ett par andra frilansare samsades Carl om kvadratmetrarna i ett sorts kreativitetens högborg.
– Att höra till en plats och ha ett kontor fick allt att kännas mer på riktigt. Utan kontoret på Essingen hade jag nog fastnat som frilans och till slut plockat upp en anställning eller börjat plugga. Med en plats att gå till varje dag skapades ett fokus och en ambition som sedermera skulle landa rätt. Det tog ett par variationer av team och inriktningar innan jag gick ihop med Kaj Drobin och startade en liten digital byrå som hette Super Strikers, berättar han.

Carl2

Efter ett par år blev Super Strikers förvärvat av en större byrå, Identity Works. Man tog in Carl och Kaj för att hjälpa till att etablera företagets digitala erbjudande, någonting som resulterade i att duon fick arbeta med spännande kunder som TV4, Barncancerfonden, Rodebjer och Spotify. Trots stora och välrenommerade företag kände Carl ofta att han satt på fel sida av bordet. En frustration över att investera sin själ i att utveckla strategi och koncept utan att få vara en del av förverkligandet växte fram.
– Jag tycker att byråmodellen känns allt mer förlegad. Den bygger på en antik idé om att produkter blir klara, men när en allt större del av relationen mellan kunder och varumärken sker online finns det inte längre ett slutmål.En produkt är en process av tusentals iterationer, men det reflekteras inte i hur byråer offererar eller planerar team och tid.

Under den här tiden jobbade han och Kaj ständigt. Det fanns inte en dag då de lämnade kontoret innan klockan elva och Carl berättar att det inte alls var ovanligt att arbetsplatsens soffor fick agera sovplats.
– Vi var unga, ambitiösa och allt vi saknade i erfarenhet kompenserade vi för i engagemang. På nätterna på kontoret hade vi ofta långa konversationer om företag, trender och idéer. Konversationerna fortsatte över sms under helgerna och spred sig så småningom vidare in i vardagen, berättar Carl.

Du har arbetat tillsammans med Kaj i över tio år nu. Hur skulle du beskriva ert samarbete?
– Det som är så spännande är att det fortfarande är han som jag lär mig absolut mest av. Jag tror att vi har en väldigt ovanlig balans där vi delar exakt samma mål fast angriper det från två helt olika perspektiv. Jag vill alltid röra mig snabbt och kasta mig in i problem medan Kaj vill ta sig tid, göra research och förstå hela bilden innan han tar ett beslut.

Men – de olika filosofierna krockar ibland, erkänner Carl.
– Jag kan bli helt galen på honom också, till exempel när saker går långsamt eller när Kaj i min mening övervärderar extern validering från andra bolag. Samtidigt vet jag att mycket av det som folk uppfattar som den produktkvalitet som Tictail har kommer från just det draget, och vi är dock alltid helt överens om vad vi till slut vill uppnå.

En dag författade Carl sms:et ”Tumblr + e-commerce. E-handel kan förenklas” och skickade till sin vän. Där och då visste han inte att det där var ett meddelande som skulle rita om hans framtid och vara startskottet för en entreprenöriell karriär som så småningom skulle få honom att jämföras med självaste Steve Jobs.

Tillsammans med ytterligare två vänner, Birk Nilsson och Siavash Ghorbani, löste Carl och Kaj ovan nämnda ekvation – och svaret blev Tictail. En social, och sedermera hyllad, e-handelsplattform där du som företagare enkelt kan skapa en hemsida och webbshop, medan du som konsument ges möjlighet att upptäcka märken och produkter du troligtvis aldrig annars hittat. Företaget har även lanserat ”Tictail talk”, ett enkelt sätt för säljare och kund att föra dialog om exempelvis produkt, frakt eller andra frågor som kan uppstå.
– Vi har tre konkreta mål med Tictail. Det första är att skapa en social marknadsplats med unika produkter och unik design från hela världen. Det ska bli en destination där du för första gången kan upptäcka unikt mode från Berlin, heminredning från Barcelona och konst från Paris – allt samlat på en och samma plats, säger Carl innan han fortsätter:
– Det andra är att göra det enklare än någonsin att starta och få ett företag att växa online. Och det tredje är att stötta kreativitet och entreprenörskap över hela världen.

Carl3

Idag är Tictail hemvist åt tiotusentals företag runtom i världen med över en miljon produkter att klicka hem för den som är shoppingsugen. Bolaget i sig har tagit in över 300 000 000 kronor i riskkapital, vuxit till över 60 anställda och har numera kontor i både New York och Stockholm. I januari 2016 öppnade Tictail även en permanent butik på Manhattans Lower East Side.

Vilka är de största utmaningarna för er och företaget?
– Det är att ta sig an enorma problem med ett litet team, och detta utan att tappa fokus. Tictail är en enkel produkt att använda, men tekniskt sett är det en otroligt komplex plattform. Man tänker ofta på en e-handelsplattform som en och samma sak när det i själva verket inom det begreppet ryms så mycket funktionalitet som i sig hade kunnat vara egna bolag.

Tictail grundades för ungefär fyra år sedan. Där ni står idag: är det över eller under de förväntningar du hade när er resa startade?
– Mina förväntningar har aldrig varit kopplade till tid. Jag vill bygga världens mest använda och älskade e-handelsplattform, den naturliga platsen där företag startar. Och det får ta hur lång tid det vill. Jag är i alla fall otroligt stolt över det bolag vi är idag.

I mitten av 2013 märkte Carl och Tictail-teamet att USA var deras snabbast växande marknad. Att öppna kontor i staterna var därför ett naturligt steg, och sedan en tid tillbaka bor Carl i New York – där Tictails huvudkontor dessutom är stationerat. Att det blev New York, och inte IT-Meckat San Francisco, har sina förklaringar.
– Jag var öppen för båda. Inför öppningen av vårt USA-kontor tog vi in ytterligare riskkapital och hade vi valt att arbeta med ett riskkapitalbolag på västkusten hade vårt kontor också hamnat där. Men vi valde New York-baserade Thrive Capital och jag är otroligt glad för det idag. Tictails community ligger mycket närmare New York än San Franscisco och att arbeta med Stockholmskontoret är svårt nog med sex timmars tidsskillnad, säger Carl.

Han berättar vidare om New York som stad och håller inte tillbaka med superlativen.
– Jag älskar New York. Det har aldrig funnits något tvivel kring det. Att flytta hit var ett naturligt steg för mig personligen och även för bolaget. Jag gjorde flytten tillsammans med min sambo och numera fästmö, Babba (Canales reds. anm), säger han och tillägger:
– Jag tror att många människor känner sig ensamma när de flyttar hit. Man försvinner i folkmassorna, men att dela det här äventyret med henne har verkligen fört oss närmare. När jag tänker på min framtid ser jag den här. Jag kommer att bli gammal i den här staden.

Han sticker dock inte under stol med att det tog sin tid att komma på plats i USA:s mest folkrika stad.
– Smågrejer som borde gått fort tog tid. Det kändes som att jag förlorade ett halvår på att bara fixa Social Security, bankkonto, lägenhet och sådana saker.

I en intervju med DI Digital sa du att du ”underskattade skillnaden mellan svensk och amerikansk kultur. Kan du utveckla det resonemanget lite?
– Svenskar är fåordiga, vi lovar mindre och försöker ofta överleverera. Amerikanerna pratar stort och ibland kan det vara helt tomma löften, men deras ambition är otroligt inspirerande och höjer målsättningarna.

Carl4

Om du ska titta tillbaka lite i backspegeln. Finns det någonting du hade gjort annorlunda?
– Förutom att starta Tictail med samma team så finns det snarare ingenting jag hade gjort på exakt samma sätt, men jag ångrar samtidigt ingenting. Jag är självklart en mycket bättre vd idag än vad jag var när vi först startade, men jag är fortfarande ny i den här rollen och kommer att fortsätta göra misstag. Det handlar bara om att titta framåt och gör det bästa man kan.

Finns det några svårigheter att starta företag med sina vänner? Det känns rent spontant som att vänskapen kan sättas på ordentliga prov då man inte alltid drar åt samma håll.
– Att vara fyra personer som bygger ett bolag ihop är tufft. Du måste fatta svåra beslut och chansen att alla kommer att ha en roll att fylla när bolaget växer, och högre krav ställs på ledningen, är låg. Jag blir otroligt inspirerad av att se hur Kaj, Siavash och Birk har utvecklats under åren vi jobbat ihop, och de får mig alltid att vilja gå längre.

Du nämnde din utveckling som vd. Hur skulle du själv beskriva dig som ledare?
– Jag är ambitiös och duktig på att samla och inspirera folk kring en idé. Jag är väldigt självkritisk och försöker alltid att bli bättre på det jag gör. Jag har ett litet ego och behöver inte vara inblandad i allt, men har samtidigt ett väldigt litet tålamod när jag känner att folk inte ger allt de har.

Tidigare i år kom uppgifter gällande att Tictail tvingades säga upp en av åtta medarbetare. När företaget – som fram tills dess endast erbjudit möjlighet att skapa en hemsida och webbshop genom Tictail – utökade produkterbjudantet genom att lansera marknadsplatsen på Tictail.com fanns inte längre en naturlig roll för ett antal anställda. Tillsammans med övriga grundare och styrelse tog Carl ”det svåraste professionella beslut han behövt ta”.
– Vi behövde genomföra en omorganisation och vi tog det beslutet för att vi ansåg att det var det bästa för bolaget. Alla som arbetat på Tictail och som av olika anledningar gått vidare är otroligt talangfulla individer. När det inte längre finns någon utvecklingspotential för dem inom vårt bolag är det bättre, även för deras skull, att söka sig vidare.
– Det viktigaste att komma ihåg är att man kan separera som kollegor men fortsätta vara vänner.

Hur hanterar du motgångar?
– Jag pratar om dem, framför allt med mitt närmsta team, och för att hantera stress tycker jag att löpning hjälper väldigt mycket.

Var är Tictail om tio år?
– Jag tror att vi har fortsatt att expandera vår produktportfölj och att vi har blivit startpunkten och utgångspunkten för allt du behöver för ditt företag. Vi hjälper dig med lån, försäkringar, frakt och annonsering. Vår retailsatsning har utvecklats vidare och vi har butiker som också fungerar som communityhubbar för events, meetups och utställningar på alla våra stora marknader.

Varje år lyfter den amerikanska affärstidningen Forbes fram världens främsta entreprenöriella talanger, så kallade ”game-changers”, i sin lista ”30 under 30”. På årets prominenta lista fanns Carl Waldekranz namn med – ett otroligt erkännande som han tar emot med ödmjukhetens hand.
– Det har varit otroligt mycket media kring mig och Tictail sedan vi började och det är alltid väldigt smickrande och uppmuntrande, säger han.

Har framgången förändrat dig någonting som person?
– Jag tror att jag utvecklats enormt som person de senaste fem åren, men jag tror inte att det är tack vare den framgång vi hittills haft. Att flytta ihop med Babba, att flytta till New York, att bli äldre… Man lär sig vad som verkligen är viktigt för en och kan planera sin tid och tillvaro därefter.

Skulle du säga att utmärkelser som den från Forbes sätter någon ökad press på dig?
– Jag är bara en i ett team med mer än 60 grymma personer. Tictail handlar inte om mig och med lis tor som ”30 under 30” delar jag den är an med hela teamet. Jag känner ett enormt ansvar gentemot mina kollegor och gör alltid allt jag k an för att överträffa deras förväntningar och göra Tictail till den framgång det kan bli.

CARL OM…
Tictails första kund: Min mammas företag ByMutti är fortfarande ett perfekt exempel på vad vi kallar den nya generationen av entreprenörer. Det är människor som för tio år sedan inte hade möjligheten att ta steget och bygga sitt egna varumärke internationellt, men tack vare bättre verktyg och enklare produktion kan de nu förverkliga sina ambitioner och drömmar.
Jämförelsen med Steve Jobs: Intentionen är otroligt smickrande, men jag tror inte det finns så många likheter mellan mig och Steve. Han var ett kreativt geni som var enkelspårig och absolut i sin framtoning. Jag tror att jag är mer praktisk men saknar den övertygelse som han hade i sin egen vision av framtiden.
New York som stad: Perfekt.

CARLS TRE TIPS FÖR ATT LYCKAS SOM ENTREPRENÖR:
1) Investera i ditt team.
Ensam kan du aldrig skala upp verksamheten.
2) Gör mindre.
Ditt fokus är det viktigaste du har.
3) Perfekt tajming finns inte.
Det finns inget värt att vänta på – starta idag!

Carl Waldekranz
Ålder: 30

Yrke: Vd och grundare, Tictail.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close