BBVDHENRIK_2

Björn Borgs målmedvetna ledare

Möt företagets VD, Henrik Bunge, i en intervju om kompromisslöst ledarskap, satsningen på träningskläder och sin vilja att få folk att må bättre.

Text Joel Åhlén-Nyström  Foto Erik Flyg

Jag är på väg till ett möte nu. Sen har jag ytterligare ett möte efter det, men hinner vi inte prata färdigt nu är det bara att slå en signal vid 16:45. Då har jag en lucka på femton minuter, säger Henrik från baksätet i en taxi någonstans i Stockholms innerstad.

Tempot är högt, och han trivs med det.
Henrik har tidigare arbetat både som Managing Director på Adidas samt vd på
Peak Performance – och att han 2014 valde att hoppa på vd-tåget med Björn Borg som slutstation har sina förklaringar.

– Den allra främsta anledningen var tack vare människorna i styrelsen. Det var personer jag verkligen ville arbeta med och sedan lockade självfallet utmaningen. Björn Borg är ett starkt varumärke med en ambitiös agenda, men som då hade haft dålig utveckling under ett par år. Det kändes hur inspirerande som helst, berättar Henrik, som under 1900-talets sista fem år studerade juridik vid Uppsala universitet.

Företaget Björn Borg är för den breda massan mest känt för sina färgglada kalsonger. Man är marknadsledare på underkläder i norra Europa, där Benelux och Norden agerar märkets huvudmarknader. När Henrik tog över berättar han att det fanns två val.

– Det ena var att gräva där vi stod och fortsätta göra underkläder. Det andra var att bredda sortimentet och satsa på en ny marknad. Vi visste att det fanns en ganska stark referens kring märket när det kom till sport och hälsa. Björn Borg andades sport, trots att det inte fanns någon sportdistribution, säger han och tillägger:

– Frågar du mig är det roligare att dessutom hålla på med sport, hälsa och träning, jämfört med att bara fokusera på underkläder. Så vi började att bygga upp en sportavdelning och vår kommunikation kom att handla mer om sport och träning.

Det känns som en rätt tuff bransch att slå sig in i?

– Ingenting är enkelt, så det kommer att vara tufft oavsett vad du väljer att göra eller vilken marknad du ger dig in i. Vi valde inte att gå till sportbranschen för att det är enkelt, utan för att vi gillade utmaningen och såg att det fanns en stor potential.

Henrik berättar entusiasmerande vidare.

– På Björn Borg har vi en vilja och strävan efter att hjälpa människor att göra sig till en bättre version av sig själv, och det gäller både för våra konsumenter och oss som arbetar här. Vi vill vara ett varumärke som är med och påverkar samt inspirerar individer att vilja träna och må bra. Det känns mer meningsfullt än att bara sälja underkläder, om du frågar mig.

Går man till gymmet idag ser man att majoriteten av besökarna bär Nike eller Adidas – någonting som Henrik menar inte behöver vara till Björn Borgs nackdel, snarare tvärtom. I takt med en ökande strävan efter unicitet och att ha en egen identitet, är det enligt honom en fördel att komma in som utmanare och ny spelare.

– Till slut kommer alla att gå runt i lika träningskläder, och då kommer man så småningom att vilja ha någonting eget och nytt. Då har vi dessutom en stor fördel med att vara ett stort och välkänt varumärke sedan tidigare. Vi kommer att göra riktigt bra prylar och framför allt inspirera folk att vilja träna och må bättre, berättar Henrik.

Björn Borg ämnar att inspirera till den grad att man år 2019 ska vara nummer ett inom sportmode. För att det – något aggressiva målet – ska nås handlar det för Henrik om att ständigt påverka och utveckla sina anställda. Någonting han ska göra med sin, som han själv uttrycker det, ”kompromisslösa ledarskapsfilosofi”.

– Jag drivs av att göra skillnad, och man måste ständigt utmana sig själv och vilja utvecklas för att kunna bli ”sitt bästa jag”, säger han.

På Björn Borg sätter man därför upp tydliga mål, oavsett var i organisationen man befinner sig.

– Nyckeln är att visa alla att ”det är hit vi ska” och sedan låta varje individ fundera ut hur de själva kan bidra och vad de behöver göra för att vi som grupp ska nå dit. Alla har personliga mål och vi lägger mycket tid på att ge de anställda rätt förutsättningar för att palla alla utmaningar, berättar Henrik.

Och med rätt förutsättningar syftar han på den gyllene trion: träning, kost och sömn.

– Vi pratar ofta om sömn och kost i föreläsningssammanhang, samtidigt som vi tränar på arbetstid. Vi stänger kontoret ett par timmar varje fredag för att gå och träna tillsammans. Alla i organisationen har egna fysmål och två gånger per år har vi fystester, säger han.

Hur skulle du beskriva Björn Borg som arbetsgivare?

– Väldigt kul! Vi bygger ett superstarkt sammanhang med individer som vill utvecklas och hela tiden pusha sig själva. Känner man igen sig i den beskrivningen kommer man att tycka att det är fantastiskt roligt hos oss. Det spelar egentligen inte så stor roll vad eller var man har studerat, det viktigaste är att man passar in rent personlighetsmässigt. Funktionsexpertisen är enklare att addera, medan det är svårare att förändra beteende och personligheter. Det är upp till var och en att vara precis som man vill, men vi söker efter individer som vill utvecklas och utmanas.

Och det verkar, minst sagt, som att Björn Borg den senaste tiden attraherat rätt individer.
För tittar man rent resultatmässigt har den tidigare slumrande kalsongjätten verkligen vaknat till liv. Sedan Henrik tog över som VD har man dubblat värdet på bolaget, omsättningen har ökat och vinsten har tripplats.
Men riktiga vinnarskallar tenderar att inte vara nöjda – och han är inget undantag.

– Man vill ju alltid att det ska gå fortare, men absolut, resultaten är superbra.
Framgången bygger på att vi skapat ett välsvarvat team med stark sammanhållning, bestående av individer som verkligen vill vara med och bidra.

Framtiden, då?

– Den ser ljus ut. Det kommer att bli fantastiskt, det här.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close