WACAY

Design för äventyr, hållbarhet och ledighet

Tidlös, enkel och ledig stil som samtidigt utstrålar högkvalitativt och internationellt mode. WACAY släpper sin första kollektion i slutet på mars. Möt grundarna bakom klädmärket – Magnus Liljeblad, Jonas Eriksson och Evelina Bryngelsson.

Text Kajsa Charliesdotter

Trion bakom varumärket Wacay har med tanke på deras erfarenhet alla möjligheter att lyckas. Med bakgrund inom retail, skid- och sportswear, modedesign och produktutveckling, för att bara nämna några gemensamma erfarenheter, skapades visionen om att bygga ett hållbart företag och livsstilsvarumärke.

– Jag och Jonas träffades över en kopp kaffe för två år sedan och började prata om varumärken, distribution och hur man faktiskt använder plagg, kvalitet och stil. Evelina kom in i bilden direkt och vi insåg ganska snart att vi alla tre har samma grundläggande värderingar i livet, och att lekfullhet och prestigelöshet är viktigt på en arbetsplats. Jag lånade hörnet på Jonas och Evelinas skrivbord då de arbetade tillsammans sedan tidigare (och gör det fortfarande). Där haglade våra idéer tätt, som vi trattade ner till en stil, affärsplan, budget, brandbook och så vidare och nu 1:a mars släpper vi vår första kollektion, berättar Magnus.

Grundidén för projektet handlar i grund och botten om äventyr, hållbarhet och ledighet. Magnus, Jonas och Evelina ville göra produkter som passar i verkliga situationer och miljöer där man värderar tid med familj, vänner och i natur. Vilket också gav inspiration till namnet.

– Ett tag letade vi inspiration från ski-lodges i Colorado, spännande arkitektoniska byggnader på Long Island utanför New York och mysiga svenska stugor i skogen.
Vi snöade in på A-frame konstruktionen, den är smart, vacker och effektiv. En effektiv och samtidigt estetisk huskonstruktion som dessutom var inbjudande och mysig. Någonstans där föddes “helgäventyrsklubben” som åkte runt och fotograferade fina ställen på helgerna. Detta blev Weekend Adventure Company, förkortat landade vi i ordet WACAY, ordet låter så som varumärket är, berättar Jonas.

Trots kunskap och erfarenhet är det minst sagt en utmaning att bygga och driva ett varumärke idag. Konkurrensen är stenhård.

– Så här långt har den största utmaningen helt klart varit den finansiella biten, vi har inte tagit ut en enda krona i lön på två år vilket har vart tufft privat. Vi har inte kunnat köpa det vi vill i form av prover eller tjänster. Dock har vi konstaterat att detta i efterhand har varit bra, vi har fått kämpa, inte fått något gratis och vi har verkligen fått vara kreativa och lösa problem. Hade vi haft en säck med pengar hade vi säkert jobbat på alldeles för fort och trovärdigheten och det äkta i varumärket hade uteblivit, berättar Magnus.

Magnus berättar om deras distributionsstrategi och kapitalanskaffning. Han berättar att den finansiella delen har varit en lärorik resa och att de vi har blivit erbjudna både bra och dåliga förslag, men att de har varit kräsna och verkligen velat ha med investerare som bidrar med något mer än bara pengar.

– I våras träffade vi Wellstreet som är ett förhållandevis nystartat bolag som fokuserar på att hjälpa startups med kunskap och digital intelligens och kapital. Vi kände direkt att Wellstreet är helt rätt för oss och dessutom får vi med oss Sveriges vassaste killar och tjejer inom e-handel.

I höstas fick vi även med oss Thommy Nilsson och Josef Lind som investerare.

– Thommy sitter på väldigt mycket erfarenhet inom det textila och Josef Lind, även han kommer från den digitala världen och från ett utbildningsperspektiv. Med denna gruppering med stor erfarenhet från textil och med det digitala kunde det inte bli bättre för oss.

WACAY_3

Det är en tuff bransch med stor konkurrens, hur gör ni för att sticka ut?

– Man kan väl säga att vi i vårt arbetssätt sticker ut genom att många av plaggidéerna är sprunget ur riktiga aktiviteter och äventyr där vi finner behovet och samtidigt testar funktion, passform och hållbarhet. På det här sättet påverkas designen också av den plats eller situation som vi befinner oss i vid just det tillfället, säger Evelina.

Wacay sätter kvalitet framför allt annat. Varumärktet är extremt medvetna om kvalitet och jobbar noggrant med hållbarhet och materialval.

– Jag kände inte Steve Jobs men jag tror att Evelina har ett större kvalitetspatos än vad Steve Jobs hade. Hon är skitjobbig, skrattar Magnus. När vi släpper vår första kollektion måste det vara toppklass.

– Magnus har rätt, jag är jobbig, på ett bra sätt. För mig är kvalitet ett sätt att bry sig om, ett sätt att föra vidare en kunskap om hantverk, hållbarhet och kärlek till plagget. Detta är en av våra styrkor, säger Evelina.

Processed with VSCO with se3 preset

Hur skulle du beskriva ”Wacay-stilen”?

– Tidlös, enkel och ledig stil som samtidigt utstrålar högkvalitativt och internationellt mode. En stil som är både sofistikerad som ledig på samma gång och lika användbar om tio år. Ungefär som ett favoritplagg som alltid hänger med och fortfarande ser lika bra ut (om inte bättre) efter alla år, säger Evelina.

En stil som är bärbar i olika situationer och miljöer där samma outfit passar lika bra att hänga i stan med som i sommarstugan, på båten eller på stranden.

Vilka är de främsta argumenten för att man ska välja plagg från Wacay?

– Man får produkter som hänger med under lång tid och bygger en solid garderob som tål att användas och som alltid känns relevant, säger Evelina.

– Jag anser att man skall välja Wacay’s produkter är om du vill ha en oklanderlig stil, samtidigt som du prioriterar bekvämlighet. Nästa argument är att om du uppskattar hållbarhet, funktion och kvalitet, kommer Wacay’s produkter leverera just detta. Vi vill ge mesta möjliga funktion för produktens ändamål, utan att kompromissa en klanderfri stil, fyller Jonas i.

Var är Wacay om fem år?

– Att vi tagit oss utanför Skandinavien är en självklarhet och utifrån vårt digitala perspektiv tänker vi globalt i allt vi gör och ser inte några distributionsbegränsningar, även om vår självinsikt säger nåt annat, säger avslutningsvis. Magnus. Vi har en klar bild vad och hur vi skall göra de närmaste fem åren, nu är det bara genomförandet kvar, säger Magnus.

– Vi har en klar bild av vad och hur vi skall göra de närmaste fem åren, nu är det bara genomförandet kvar.

WACAY_4

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close