Misterspex_webb

En resa på nätet

Vi ser mer och mer glimtar av solen och äntligen får vi ta fram vår favoritaccessoar – solglasögonen. I samband med detta möter vi duon bakom Mister Spex i Norden, företaget som har störst sortimentet till bäst pris. Enjoy!

Text Kajsa Charliesdotter Carlsson Foto Anton Vinberg

2005 grundades Lensstore i Stockholm. Och de var då bland de första med att erbjuda kontaktlinser online till kunder i Norden. Tack vare stort utbud, snabb leverans och förmånliga priser dröjde det inte länge förrän kunderna strömmade till, och företaget växte till att bli ett av de största i sitt slag. Två år senare fick fyra killar i Berlin en liknande idé. De etablerade Mister Spex och började sälja glasögon på nätet, tillsammans med ett brett utbud av kontaktlinser och solglasögon, till mycket mer överkomliga priser än sina offline-konkurrenter. 2013 gick Mister Spex och Lensstore samman för att låta kunder i hela Europa dra nytta av deras stora utbud. Idag finns Mister Spex som ett gemensamt varumärke i nio länder runt om i Europa och de har fler än två miljoner kunder.

Hur har Mister Spex lyckats bli så stort som idag?
– Lensstore och Loveyewear, som Mister Spex tidigare var uppdelat i, har byggt sin framgång på att vara otroligt kundfokuserade och verkligen göra allt för sina kunder, berättar Nils Rådström, en av två Managing Directors på Mister Spex.

Nils kommer senast från jobbet som affärsområdeschef på Gymgrossisten. Direkt efter Handels började han som Luma (traineetjänst inom Kinnevik) åt dåvarande VD:n för Tele2, Lars-Johan Jarnheimer.
– Det var en intressant och lärorik miljö där utmanarmentaliteten från Jan Stenbeck satt i väggarna. Efter drygt åtta år på Tele2, i en rad olika roller inom strategi och affärsutveckling, var jag sugen på nya utmaningar. Då dök rollen som affärsområdeschef på Gymgrossisten upp vilket ledde in mig på e-handelsspåret. Sen ringde Mister Spex och frågade om jag ville bli Nordenchef. Det lät otroligt spännande, och jag sa givetvis ja.

Johan Nordström, Managing Director, på Mister Spex i Sverige, har studerat Industriell Ekonomi på Chalmers och började därefter som managementkonsult på Boston Consulting Group.
– Det var på många sätt en väldigt bra språngbräda efter studierna och jag lärde mig otroligt mycket. Ganska tidigt tröttnade jag dock på att hjälpa stora företag med att bevara deras marknadsandelar. Jag ville istället bygga upp nya företag som med hjälp av stenhårt kundfokus och ny teknik levererar bättre kundupplevelser än traditionella bolag, säger Johan Nordström, Managing Director.

Johan började arbeta på Magine TV, ett startup-företag i Stockholm, inom streaming av video. Där jobbade han med marknadsföring, strategi, finans, strategiska partnerskap och business intelligence under fyra års tid. Under dessa fyra år växte bolaget från 30 anställda till 140 anställda. Sedan lockades han över till Mister Spex för rollen som Managing Director tillsammans med Nils.

Vilka är de största utmaningarna med era jobb, skulle ni säga?
– Största utmaningen är att bryta optikkedjornas oligopol och göra det enkelt för kunderna att handla en relativt komplex produkt som glasögon på nätet, säger Nils.

Och vad är det roligaste med era jobb? 
– Att prata med kunder och inse hur nöjda de är. Det gör det kul att gå till jobbet och slita hårt. Sen är vi ett litet och tight gäng som brinner för våra kunder och att ständigt förbättra kundupplevelsen. Vi är ett otroligt bra gäng. Det gör att det är kul att gå till jobbet varje dag, berättar Johan och Nils.

Precis som många andra som erbjuder att handla kläder på nätet, erbjuder Mister Spex ett enkelt sätt att handla glasögon på nätet. Mister Spex ger också möjligheten att låna hem fyra glasögon under tio dagar, kostnadsfritt. Kunderna kan prova glasögonen hemma, i lugn och ro, och sedan välja vilket eller vilka par de vill behålla och få glasen slipad enligt sitt recept. Nätets fantastiska möjlighet av att erbjuda nästan 4 000 glasögon och närmare 5 000 solglasögon, kombinerat med att kunna prova varorna hemma, innan man bestämmer sig, gör det till ett vinnande koncept.
– På vägen hit gick jag in i några butiker hos de största optikerkedjorna och frågade vad en populär glasögonmodell från Ray Ban skulle kosta med slipade glas. Jämfört med oss är de mer än dubbelt så dyra. Kunder sparar över 2000 kronor om de går till oss. Kedjorna kan fortsätta ta överpriser genom komplexa prislistor som innehåller 20 olika glas där det är omöjligt för kunden att förstå skillnaden och vars syfte endast är att höja kostnaden för kund, berättar Johan.

Till sist, var är Mister Spex om fem år?
– 
Då vet alla som har glasögon vilka vi är, och då har förhoppningsvis de flesta även handlat hos oss.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close