best_of_brands_inkop_mode

Med ett öga för stil

Att vara inköpare är ett spännande och snabbrörligt jobb som kräver fingertoppskänsla och utpräglad trendmedvetenhet. Vi har träffat två power ladies som tillsammans sköter inköp på Best of Brands för att ta reda på mer om arbetets innebörd och vad som kännetecknar ett bra sortiment.

Text Kajsa Charliesdotter Carlsson Foto Erik Flyg

Best of Brands strävar efter att erbjuda det bästa urvalet av märkeskläder och accessoarer från de mest erkända svenska och internationella varumärkena. Målsättningen är att kunderna alltid ska hitta något som passar – oavsett om det står vardagsbestyr, fritidshäng eller fest på schemat.
– Vi stämmer av hur trenderna ser ut och skräddarsyr därefter vårt utbud. Vi har några leverantörer som vi alltid jobbar med, de utgör själva basen i vårt inköpsarbete. Och därefter utökar vi sortimentet utifrån efterfrågan och behov, säger Christine Liliequist, inköpschef herr på Best of Brands.

Christine och Lotta Hagström, inköpschef dam, har ett tränat öga för vad som efterfrågas och vad kunderna tycker om. Med van hand plockar de russinen ur kakan och väljer ut det absolut bästa från varje kollektion.
– Vår uppgift är att göra ett första urval till kunden. Allt för att underlätta, säger Lotta.

Christine och Lotta handplockar varje vara och en av utmaningarna är att köpa in passande sortiment till varje butik, från Umeå i norr till Malmö i söder. Efterfrågan skiljer sig åt mellan de olika butiker vilket gör att tre Best of Brands-butiker i Stockholm kan ha helt olika sortiment.
– Vi går till våra utvalda leverantörer och plockar det vi tycker passar våra butiker, säger Christine.

20170327_DSC_5974-Redigera

Best of Brands målgrupp är bred, från 16 till 70 år. Många av varumärkena sträcker sig över generationsgränserna, som exempelvis Odd Molly.
– Vår målgrupp fokuserar mycket på att bygga upp och förstärka sin basgarderob, de är i allmänhet väldigt måna om vad de bär för kläder och vill att plaggen ska vara tidlösa, säger Lotta.

Det roligaste med jobbet som inköpare är, enligt Christine och Lotta, att hela tiden följa nya kollektioner samt att resa och uppleva. Arbetet som inköpare innebär ofta långa arbetsdagar och många resor. Det händer att Christine och Lotta exempelvis åker till Italien eller Frankrike över dagen.
– I samband med inköpsperioder gör vi nya inköp varje dag. Vi har också nära kontakt med butikspersonalen, som ger oss värdefull input kring vilka varor som säljer bäst och vilka märken som efterfrågas, avslutar Lotta och Christine.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close