fashion_tech_Stockholm

Med visionen att göra Stockholm till världshuvudstaden för FashionTech

Swedish Fashion Council och Microsoft har en gemensam målbild att etablera Stockholm som ledande inom FashionTech. Under en dag möttes teknik- och modevärlden, under ledorden Geek meets Chic, och gav varandra insyn i varderas utmaningar och möjligheter.

FashionTech är ordet som bubblar i modevärlden just nu. Det kan handla om allt från nya typer av material och uppkopplade kläder till helt nya tjänster. Teknik som sensorer, artificiell intelligens och big data är centrala i idéskapandet och målbilden innefattar ofta modebranschens fokusområden kring hållbarhet och en mer personlig kundupplevelse.

– FashionTech har enorm potential och kläder kan i framtiden stå för många av de funktioner som i dag hanteras av mobilen. I dag är kroppsburen teknik mest fokuserad på biometriska data som mäter fysiska prestationer, men det finns många fler idéer och lösningar än så. Vi har sett ett stort intresse för FashionTech hos de olika modehusen. Därför har vi skapat plattformen Digitizing Fashion där denna typ av hackathons är en central del av arbetet, säger Elin Frendberg, CEO för Swedish Fashion Council.

Startskottet för samarbetet mellan Microsoft och Swedish Fashion Council ägde rum på Microsofts huvudkontor i Stockholm, fredagen den 2 juni, i form av ett FashionTech-Hackathon. Tillsammans med representanter från H&M, House of Dagmar, Houdini och Reschia tog man fram nya FashionTech-idéer.

– Sverige är ett land som är känt inom modevärlden och vi har en av världens starkast växande techstartup-scener. Med Swedish Fashion Councils kontakter av svenska modeskapare och Microsoft som teknisk expert och ett brett kontaktnät av svenska startups, har vi all potential att vara det land som står i centrum och driver FashionTech framåt, säger Johanna Snickars, kommunikationschef på Microsoft.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close