almedalen_startup_unionen

De marknadsförde automatiseringsseminarium – med låtsasstartup

Almedalsbesökarna tillhör inte de yrkesgrupper som tänker att de själva är vid frontlinjen vad gäller den snabba teknikutvecklingen med artificiell intelligens, botar och automatisering, som i allt snabbare takt ersätter eller effektiviserar tjänstemannayrken. Men det är kanske dags att tänka om?

Foto Marcus Johnson/Leanderfotograf

För att väcka PR-konsulter, politiskt sakkunniga, utredare och analytiker utvecklade Unionen en digital gerillakampanj som visade dessa yrkesgrupper att även de kommer att påverkas av automatisering och digitalisering. Kampanjen blev “Spinnify” – en låtsasstartup marknadsförd med microtargetingtekniker (medieköp med hög precision) gentemot makthavare och almedalsbesökare.

– Det första som hände var att någon outade kampanjen, och det visste vi ju skulle hända. Sedan outades kampanjen ännu en gång i branschmedia. Men det spelade mindre roll för kampanjen. Nu har över 150 personer skrivit upp sig för “lanseringsseminariet”, säger Anna Erhardt, Opinionschef på Unionen.

– Vi måste ju följa personuppgiftslagen så jag kan inte uttala mig något om vilka som skrivit upp sig på listan, men det var väldigt roligt att se konkurrent efter konkurrent från PR- och reklambranschen trilla in på vår maillista, säger Jakob Ohlsson, kampanjchef på Reform Act.

– Plattformsekonomin och digitaliseringen kommer att påverka arbetsmarknaden även för den politiska industrin. Hur utbytbara är almedalsbesökarna? Vi ville glimta om åt vilket håll utvecklingen är på väg – och få fler makthavare att få upp ögonen för att detta är en av de stora framtidsfrågorna – genom att på ett snällt och humoristiskt sätt visa dem att även deras jobb kommer att påverkas, säger Anna Erhardt.

– Funktionerna som vi marknadsför på sajten är sådana som i dag redan finns och används – så även om Spinnify är påhittat så är kärnan sann, säger Anna Erhardt.

– Kampanjen var även en pilot för vår microtargetingteknik för att nå viktiga beslutsfattare i digitala kanaler och det är kul att se att det verkligen fungerar. För en väldigt billig budget och en kombination av targetingtekniker kunde vi pinpointa en stor del av Sveriges makthavare och sätta det här budskapet framför dem, säger Jakob Ohlsson.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close