ipad-606764_640

Nya uppdrag ska ge enklare liv för småföretagare

Lagar och myndighetsregler är ett av de områden som små och medelstora företag uppger vara det som hindrar dem från att växa. Men nu ska arbetet förenklas.

Tillväxtverket arbetar för att det ska vara enkelt att driva och utveckla företag, och nu har de fått två nya uppdrag inom området.

Det ena uppdraget är att vara utvecklingsmyndighet för att skapa enkla digitala lösningar som stimulerar samverkan mellan myndigheter. Tanken är att underlätta speciellt för företag som behöver kontakta flera kontrollmyndigheter, till exempel Jordbruksverket och Livsmedelsverket.

Det andra uppdraget har handläggningstider i fokus. Tillväxtverket ska dels undersöka hur handläggningstider påverkar företagens konkurrenskraft, dels ge förslag på hur myndigheter kan arbeta för att korta handläggningstiderna.

Gunilla Nordlöf, Tillväxtverkets generaldirektör, ser de nya uppdragen som mycket viktiga för företags konkurrenskraft:

– Digitala lösningar kan verkligen förenkla för företag, de vet vi av erfarenhet utifrån vårt arbete med verksamt.se – den webbplats för företagare som vi driver tillsammans med flera andra myndigheter. Och kortare handläggningstider kan betyda mycket för att företag ska kunna arbeta effektivt.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close