stayhard_fashion_online

En moderiktig framgångssaga med mannen i fokus

Med målet att göra det enklare för den urbana mannen att handla kläder online har Stayhard etablerat sig på både den svenska och norska marknaden. I höst steppar de dessutom upp ytterligare och lanserar flera spännande nyheter och samarbeten.

Text Emma Castman Foto Fredrik Skogkvist

– Idén om Stayhard väcktes när två unga entreprenörer besökte New York. Väl på plats märkte de att det fanns flera intressanta modevarumärken som ännu inte nått den svenska marknaden. Och bara ett par månader efter att den klädintresserade duon kommit tillbaka till Sverige fick ett 15 kvadratmeter stort förråd agera kontor och lager för det som kom att bli Sveriges ledande modedestinationen för män online, berättar Robert Axelsson, försäljnings- och marknadschef på Stayhard.

När Stayhard grundades var de en av de första onlineaktörerna i Sverige att helt och hållet inrikta sig på manligt mode, och under sin tid som verksamma har de kammat hem flera branschutmärkelser – däribland Årets komet inom svensk handel, Dagens Industris Digitala Gasell, Årets tekniska lösnings, med mera.

Efter flera år av kraftig tillväxt förvärvades Stayhard år 2014 av Nordens ledande e-handelsgrupp, Ellos Group, med Nordic Capital som huvudägare. Därefter har Stayhard gått in i en ny era där nya kompentenser tillkommit och en tillslipad strategi tagit form. I portföljen finns nu över 250 välkända varumärken och nya adderas konstant. Målgruppen är en medveten och modern man i en mental ålder av 18–35 år.

– Vår strategi går inte ut på att ha ett uttömmande sortiment med något för alla. Vi strävar istället efter att ringa in de produkter och trender som är mest efterfrågade inom urbant, manligt mode och på så sätt göra det enkelt för våra kunder att hitta det de söker. Sortimentet består emellertid av över 5 000 produkter så nog finns det lite att välja mellan ändå.

Under det senaste året har Stayhard arbetat intensivt mot en rykande färsk bolagsstrategi och under hösten kommer resultatet av arbetet att börja rulla ut.

– Vi har mycket spännande i pipen som vi ser otroligt mycket fram emot att lansera. Stayhard ska fortsätta sin resa mot att vara den ledande modesdestinationen för män i Norden. En destination som inspirerar, men som framförallt innebär enkelhet, snabbhet, bekvämlighet och relevans när mannen ska uppdatera sin garderob.

– Vi vet att många män tycker att shopping är jobbigt, även om de bor i centrala stadskärnor. Vi vill göra det enklare och smidigare för den moderna mannen att tillgodose sina garderobsbehov. Oavsett om det är till vardag, jobb eller fest.

En av de nyheter som Robert kan berätta om är att modejätten i höst kommer lansera sitt första designsamarbete under det nya konceptet ’Designers Edition’. Och det är med ingen mindre än en av Sveriges främsta designers inom manligt mode; Rasmus Wingårdh. Den gemensamt framtagna kollektionen heter Lavage Foncé och består av en mix av streetwear, casualrock och tailoring.

– Ordet Lavage Foncé är franska och betyder ”mörk tvätt”. Kollektionen är en lek mellan svarta och mörkblåa nyanser i olika strukturer och med material så som skinn, mocka, denim och silke. Som alltid när Rasmus, med sitt minimalistiska formspråk, står vid ritbordet ligger fokus på kvalité, passform och subtila detaljer. Rent, grafiskt och helt i tiden. Det här vill ingen missa.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close