facebook_reklam_undersokning

Undersökning: mest okej med reklam på Facebook

Drygt var femte svensk tycker det är okej med reklam på Facebook. Men 54 procent vill inte se reklam på någon social media-plattform. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Den digitala annonseringen slår ständigt nya rekord och investeringar i sociala medier såsom Facebook och Youtube tar allt större del av annonsörernas totala investeringar.

Men när svenska folket får ranka vilka sociala medier-plattformar som de anser det är okej att mötas av reklam i svarar 54 procent ”inget”. Facebook som har över 70 procent av svenska befolkningen som användare, rankas dock som den populäraste annonsmiljön (22 %). Bland 18-29 och 30-49 år svarar 36 respektive 26 procent att det är okej med reklam i mediet.

Videoplattformen Youtube hamnar på andraplats med 18 procent. Instagram och Snapchat får 8 respektive 4 procent av rösterna.

– Reklam i sociala medier kan vara väldigt effektivt då annonsörer har möjlighet att nå specifika målgrupper, men alltför mycket reklam och irrelevant reklam kan ha motsatt effekt. Sociala medier konsumeras också mycket i mobilen, något som många ser som privat och det ställer extra krav på att reklamen är bra och relevant, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close