Namnlös

De satsar på julklappar

I augusti 2016 lanserade svenskarna Carl Ponnert och Pontus Grandell den svenska presentbutiken presenter.se.

Finansierade av ett tyskt presentföretag – Geschenkidee GmbH med två marknadsledande sajter i ryggen – siktar killarna på att bli marknadsledare i Sverige inom segmentet presenter och julklappar på nätet.

Med säte i centrala Berlin men med ena foten i Malmö och andra i Stockholm, vilket är respektive hemort för grundarna Carl och Pontus försöker de utveckla den kompletta lösningen för svensken som är på jakt efter en present eller julklapp. Med sitt team sluter de avtal med leverantörer av produkter och upplevelser runt om i Sverige och Europa.

– Vi har båda bott och arbetat i Berlin sen ett par år tillbaka där vi varit aktiv runt e-handeln scenen – men båda sneglat på att fokusera på den svenska marknaden, säger Carl som har en bakgrund inom marknadsföring.

Hur kommer det sig att ni valt att fokusera på presenter?
– Ett flertal anledningar, säger Pontus. Det är en niche med tillräcklig bredd för att hålla flera aktörer. Våra konkurrenter har funnits på marknaden i ett antal år, där framförallt två stycken har växt sig starka. Det intressanta är att deras huvud orientation inte är presenter. De har snarare byggt upp ett starkt varumärke, för att sedan ha insett att deras prylar likväl hade kunnat säljas som presenter – en marknad som för ett par år sedan mer eller mindre var helt öppen.

Våra konkurrenter kan delas upp i två läger. De som säljer prylar och de som säljer upplevelser. Vår styrka ligger i att vi är den enda aktören som säljer både prylar och upplevelser. Dessutom erbjuder vi även en tredje kategori – personliga presenter, dvs foto, gravyr och brodyr presenter.

Vad är ert fokus framöver?
– Vi gjorde nyligen en komplett re-design av vår sajt vilket har tagit mycket tid, kanske mer än förväntat. Nu tänker vi fokusera på årets högtid, julafton 2017. Det kommer kanske inte som en överraskning att julklappshandeln är en viktig del i vår bransch. Nu lägger vi främst fokus på de sista julklappsordrarna samt kategoriseringen av dessa. Vi är mycket glada över att ha nått över 1000 roliga och annorlunda julklappar samt ett utbud av 2000 presenter till alla övriga tillfällen.

Vad tror ni blir årets julklapp?
– Det är tyvärr ingenting vi kan svara på i dagsläget, men vi kan vara ganska säkra på vad som kommer sälja bra från vårt sortiment. Årets trend av presenter har dominerats av personliga presenter, för att nämna en bästsäljare – badrock med broderat namn. Vad som i slutändan blir svenskarnas val av årets julklapp ska bli intressant och se när HUI släpper resultatet här.

Vad är era tips när ni handlar julklappar?
– Det självklara tipset är väl att vara ute i tid. Det värsta som finns är ju att behöva stresshandla julklapparna i sista veckan jämte alla andra som är sent ute. Skriv ner en lista med idéer, om inte annat för att få igång hjärnkontoret på julklappsidéer. Det tredje tipset är så klart att göra lite research på nätet i förhand för att hitta de bästa dealerna.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close