Gör världen bättre – Ett email i taget

Aidbox är en plattform som möjliggör att alla med en epostadress kan stötta en välgörenhetsorganisation man bryr sig om. Genom Aidbox emailsignatur hjälper man välgörenhetsorganisationer att sprida sitt budskap samt få mer donationer, utan att det är användaren som öppnar plånboken. Sedan deras lansering i höstas har miljoner email skickats – för en bättre värld!

Var kommer ditt driv ifrån?

–För 20 år sedan kom jag på en idé att ge ut gratis kollegieblock till varje gymnasieelev i Sverige som skulle finansieras med reklam på pärmomslagen. Att sedan ett år senare se ”Gymnasieblocket” i händerna på elever som gick till och från skolan, var en extrem häftig känsla av uppfyllelse och prestation. Denna känsla är mitt driv, att förverkliga en idé.

Efter ”Gymnasieblocket” har jag varit med och startat upp ett antal bolag inom olika branscher, allt från en golfinomhushall till upphandlingsorganisation för restauranginköp. Erfarenheter som har varit extremt lärorika och som bland annat har inneburit att starta ett bolag i USA och bosätta mig där i över fem år. Även fast företagen är inom olika branscher så har den gemensamma nämnaren alltid varit att hitta ett ”win­win”-scenario i den produkt eller tjänst som vi har startat.

 

Berätta om din senaste idé!

– Absolut, den baseras på ”win­win­win”. Idén är att hjälpa välgörenhetsorganisationer att få mer exponering samt mer donationer på ett helt nytt sätt. Detta åstadkommer Aidbox genom att sammanföra individer med företag som tillsammans kan och vill göra världen bättre. Vi har byggt en plattform som gör att du som individ kan hjälpa en välgörenhetsorganisation du bryr dig om genom att lägga in en bild från välgörenhetsorganisationen i din email-signatur. Denna bild sponsras i sin tur av ett företag och på så sätt kan Aidbox dela med sig av den intäkten och donera till välgörenhetsorganisationen.

Detta möjliggör att du som individ kan hjälpa en välgörenhetsorganisation du bryr dig om och bidra med donationer utan att donationerna kommer från din plånbok (win 1). Företagen har möjlighet att synas i en digital miljö som är unik, det finns inga digitala miljöer som är brusfria från annan reklam eller innehåll så som ett privat email (win 2). Den största vinnaren är välgören­hetsorganisationen, som får möjlighet att sprida sitt budskap med varje email och mottaga nya donationer som kommer från företags reklambudget, en helt ny intäkt för dem (win 3).

Så vad var det första du gjorde efter att idén föddes?

– Det absolut viktigaste är att dedikera sig själv och gå all-­in, sen gäller det att bygga ett starkt team. Stockholm är fantastiskt att starta bolag i, det finns extremt mycket kunskap inom tech. Att jag snabbt hittade en av Sveriges bästa utvecklare och designer i David Wahlgren och Magnus Björk, möjliggjorde att idén kunde ta form och komma till liv. Sen att addera Johan Ernst Nilson som varit aktiv inom filantropi gjorde att vi fick en mycket bra start på vår resa.

Vilka har varit de största utmaningarna hittills?

– Vi valde tidigt att USA skulle bli vår första marknad, både för dess storlek men mest för att ”giving back” är så starkt inom deras kultur. Med tanke på att jag tidigare redan startat bolag i USA så kändes valet ännu mer självklart. Det jag inte visste och hade erfarenhet av var välgörenhetsorganisationer och alla lagar som styr deras vardag. Gång på gång mötte vi hinder som vi var tvungna att navigera runt och lösa. Detta har absolut varit den tuffaste delen eftersom den varit tidskrävande. Dock gjorde detta att glädjen och känslan av uppfyllelse blev ännu större när vi lanserade i höstas. En annan utmaning är att välgörenhetsorganisationer är generellt väldigt konservativa och försiktiga till nya innovationer. Så även om vår plattform endast kan hjälpa utan risk och kostnad för dem, så har detta varit en lång process. Men idag är det fantastiskt att se responsen från individer, företag och inte minst välgörenhetsorganisationerna.

Var befinner ni er idag?

– Efter lanseringen i höstas får vi många förfrågningar från välgörenhetsorganisationer som vill ta del av vår plattform. När det kommer till användare så konverterar över 30 procent av de som besöker vår hemsida. Det är så kul att se att det vi har byggt tilltalar individen och organisationerna.  Närmast kommer vi att bygga vårt säljteam för att kunna tillgodose alla email som skickas med matchande företagssponsorer. Vi blev nyligen utsedda som ”Honoree” i en tävling som heter ”World Changing Ideas” av FastCompany vilket är väldigt stort. Det har också hjälpt oss att nå ut mot företag som ser nyttan i att använda sina marknadsföringspengar till något som kan bidra till en bättre värld. Detta är endast början på vår ”venture philanthropy”-resa!

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close