Minska vintertröttheten med dessa enkla knep

Det är mörkt när du går till jobbet på morgonen och mörkt när du går hem igen. Du känner att du bara vill göra som en björn, äta upp dig och gå i ide under täcket och vakna till våren när det är ljusare och varmare. Känner du igen dig? Varför känner vi oss plötsligt så oerhört trötta? Det är bristen på ljus som gör det! Men faktum är att detta går att göra något åt, du behöver inte känna dig så här längre!

För mycket melatonin, för lite D-vitamin

Alla vet att man känner sig piggare av att vara ute i ljuset, men hur fungerar det egentligen? Jo, när vi sover bildas ett hormon som heter melatonin. Det är ett så kallat sömnhormon, och produktionen av det sätter igång när det är mörkt och det är dags att sova. När det sedan blir ljust igen slås produktionen av och vi vaknar, pigga och utvilade.

Men vad händer om det aldrig blir ljust? Eller inte tillräckligt ljust? Jo, då stängs inte produktionen ner och vi fortsätter att vara trötta som att det var dags att gå och lägga sig. Detta kan, förutom att vara irriterande, vara skadligt i det långa loppet. Man kan bli deprimerad och känna sig väldigt orkeslös vilket kan leda till problem i vardagen. Vissa upplever också minskad aptit, medan andra äter mer för att försöka få lite mer energi.

Så det var det första problemet med att få för lite ljus. Det andra, som fler känner till, är D-vitaminbrist. Vi behöver vara i dagsljus för att D-vitamin ska bildas. Men även om vi är lite grann i dagsljus så är det på vintern oftast inte tillräckligt för att vi ska få så mycket D-vitamin som vi behöver för att må bra. Resultatet? Vi blir trötta!

Ljusterapi, promenader och piller

Är vi alltså dömda att vara dödströtta resten av vintern? Nej! Det finns tre enkla saker du kan göra för att få mer energi och må bättre.

Den första lösningen är att försöka utsätta dig för mer ljus inomhus. Det kan vara en bra idé att tända ljuset i taket och låta dina LED-lysrör lysa upp tillvaron. Många upplever att det hjälper mycket bara att tända lamporna. Om du känner dig hängig, gå och tänd lampan.

Man kan också ta detta till en annan nivå och prova ljusterapi. Enligt Dr Sanna Ehdin kan ljusterapi bidra till att minska trötthet och lyfta humöret. En ljusterapilampa ger ifrån sig mellan 2000-10.000 lux, medan vanlig takbelysning ger ca 50-60. En halvtimme ljusterapi på morgonen kan verkligen hjälpa!

Det är också viktigt att komma ut i friska luften och ta promenader medan det är dagsljus.

Sist men inte minst är det en bra idé att äta ett D-vitamintillskott under vinterhalvåret, eftersom vi sällan producerar tillräckligt.

Prenumerera

Skriv upp dig för att registrera dig till vårt nyhetsbrev.

Ange din e-post här:

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close